Elektronicaconcern Panasonic heeft zich de afgelopen tijd meer gericht op de ontwikkeling en verkoop van elektronica voor auto’s. De operationele winst van het elektronicabedrijf is het afgelopen kwartaal gestegen met 16,9 procent. Dit is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan haar succes op de markt in de autotechniek. Het bedrijf maakt geavanceerde elektronica oor auto’s en dat wordt steeds belangrijker. In het afgelopen kwartaal heeft Panasonic een kwartaalwinst van 83,9 miljard yen geboekt. Dit is omgerekend 759 miljoen dollar. Dat is flink wat hoger dan de 71,8 miljard die het bedrijf in dezelfde periode vorig jaar had geboekt. De analisten hadden echter 86,1 miljard yen verwacht.
Panasonic heeft te maken met lage marges vanwege de enorme concurrentie in de Smartphones en telecommunicatie. De consumentenelektronica is een markt met vele partijen. Daarom staan de prijzen onder druk. Panasonic gaat zich daarom meer richten op een andere markt. Het produceren van autotechniek en auto-onderdelen blijkt een goede keuze. Kort geleden werd de Spaanse autospiegelproducent Ficosa International overgenomen door Panasonic. Het bedrijf werkt ook aan batterijen voor het nieuwste model elektrische auto’s van Tesla. Dit is het Model 3 van Tesla. Dit is het eerste Teslamodel dat voor de gemiddelde automobilist betaalbaar is.