De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft consumenten gewaarschuwd voor de verkooppraktijken van het bedrijf Klussersteam. Deze organisatie biedt via de telefoon abonnementen aan voor reparties en klussen. Daarbij zou het Klussersteam zich mogelijk niet altijd aan de regels houden. Er zijn bij de ACM al veel klachten binnen gekomen over de verkooppraktijken van het Klussersteam.
Er wordt door de ACM onderzoek gedaan naar de werkwijze van het Klussersteam. Er zouden bijvoorbeeld rekeningen worden gestuurd naar consumenten die nog geen schriftelijk akkoord hebben gegeven voor het afsluiten van een abonnement. Dat is volgens de ACM een verboden handelspraktijk. Voor 325 euro per jaar kunnen mensen een contract afsluiten bij het Klussersteam om klussen aan het huis te laten uitvoeren.
Volgens de ACM zijn er steeds meer bedrijven die verkooptrucjes hanteren. Daarbij zou gebruik worden gemaakt van telefonische verkoopgesprekken waaruit contracten zouden voortvloeien. Er kunnen te onrechte rekeningen worden verstrekt. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van dreigementen zoals deurwaarders. Volgens de ACM moeten mensen geen rekeningen betalen als ze deze ten onrechte hebben ontvangen. Daarnaast moeten mensen de telefoongesprekken verbreken wanneer verkoopbedrijven blijven aandringen.
Consumenten kunnen heel kwetsbaar zijn voor dergelijke praktijken. Vooral mensen die minder assertief zijn en niet goed ‘nee’ kunnen zeggen lopen de kans dat ze allemaal contracten aangepraat krijgen terwijl ze daar niet op zitten te wachten. Om die reden grijpt de ACM in en worden er waarschuwingen gegeven.