Bedrijven die in 2019 concurrentievoordeel willen behalen moeten zich niet alleen onderscheiden door toonaangevende producten en specialistische dienstverlening. De meeste bedrijven hebben op deze gebieden al de nodige ontwikkelingen doorgemaakt. Het wordt echter steeds belangrijker om ook op het gebied van verduurzaming het verschil te maken. Duurzame bedrijven zijn populair. Verduurzaming is volop in het nieuws en dat zorgt er voor dat veel klanten en potentiële afnemers letten op verduurzaming als ze producten of diensten willen aanschaffen. Bedrijven staan voor de keuze om te investeren in technische oplossingen die verduurzaming mogelijk maken. Hierbij kun je denken aan warmtepompen, zonnepanelen, elektrisch rijden en waterstofketels.
Bedrijven die investeren in verduurzaming kunnen energielasten besparen maar ook klanten naar zich toetrekken. Dat maakt verduurzaming dubbel belangrijk. Bovendien is verduurzaming technisch mogelijk. De techniek is er wel alleen moet men investeren. Het doen van investeringen vereist visie en geld. Veel bedrijven hebben echter managers aan te top en geen ondernemers. Managers zijn meer beheerders in plaats van mensen die daadwerkelijk risico’s durven te nemen en een visie hebben waarmee ze een organisatie vooruit willen helpen en toekomstbestendig willen maken. Daarom moeten besturen van bedrijven lef hebben en kiezen voor verduurzaming. Het start met lef en visie, de rest is techniek.