In 80 dagen de wereld rond met een elektrische motorfiets in 2016

Elektrische auto’s zijn inmiddels een bekend fenomeen op de snelwegen maar over elektrische motorfietsen hoor je bijna nooit iemand spreken. Toch is het niet een onlogische gedachte om ook elektrische motorfietsen te ontwikkelen. Eindhovense studenten zijn daar mee bezig. Een aantal studenten tracht met twee zelfgebouwde elektrische motorfietsen een wereldreis te maken. De wereldreis moet 80 dagen duren en gaat over verschillende contingenten: Europa, Azië en Noord-Amerika. De motorfietsen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur en worden op 14 juli 2016 gepresenteerd. De daadwerkelijke wereldreis zal beginnen op 14 augustus 2016. Het team dat aan de wereldreis deelneemt is team Storm van de Technische Universiteit Eindhoven.

De elektrische motorfietsen bevatten 24 oplaadbare batterijen. Als deze batterijen volledig zijn opgeladen dan kan men daarmee 380 kilometer rijden.  Na dit aantal kilometers zal men de motorfietsen moeten opladen. Dit kan men eenvoudig bij een stopcontact (wandcontactdoos) doen. Er zijn nogal wat voorbereidingen getroffen voor de wereldreis. Verschillende bedrijven en universiteiten zullen ondersteuning bieden aan het team van de studenten en hun zelfrijdende motorfietsen. Ook bewoners zullen een bijdrage leveren. Een gedeelte van de reis zal heel lastig zijn omdat in de route van Iran naar Kazachstan nauwelijks stroom te verkrijgen zal zijn.

Deze route is daarom van te voren verkend. Teamlid Daan Kempe geeft aan dat voor elke nacht een oplaadpunt voor de elektrische motoren is geregeld. Daardoor is hij zelfverzekerd over het slagen van de wereldreis met de motorfietsen. Men zal regelmatig moeten verwisselen en dan vervolgens weer door  moeten rijden. Alle batterijen kunnen in een oplaadkast. Deze wordt opgeladen via een stopcontact.

Omdat de elektromotoren een aanzienlijk bereik hebben kunnen de twee elektrische motorfietsen als de eerste elektrische motorfietsen ter wereld worden beschouwd aldus team Storm van de Technische Universiteit Eindhoven. Het doel van dit project is het motorrijden op elektriciteit populairder te maken. Teamlid Bas Verkaik geeft aan dat als het lukt 28.000 kilometer met de elektrische motorfiets te rijden het project geslaagd is.

Reactie van Technisch Werken
Een prachtig project waarmee Nederland zichzelf weer op de kaart zet op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Die twee onderwerpen moeten voor Nederland de komende jaren centraal staan als Nederland haar concurrentiepositie op de arbeidsmarkt wil verbeteren. Een technische universiteit levert daar natuurlijk een belangrijke bijdrage aan. Helemaal interessant wordt het wanneer men bedenkt dat dit soort projecten ook de interesse wekken van andere studenten. Technische opleidingen worden door dit soort projecten alleen maar populairder.