Hogere onbelaste kilometervergoeding pas vanaf 2024

De komende jaren zal het maximale bedrag dat belastingvrij per kilometer kan worden vergoed op 0,19 euro blijven staan. Volgens het kabinet zal deze vergoeding tot 2024 blijven staan. Over twee jaar zal 200 miljoen worden uitgetrokken om deze belastingvrije voet te verhogen. Dit staat in het coalitieakkoord dat door het kabinet wordt gehanteerd. Een jaar later zal daarbovenop nog eens 200 miljoen euro worden uitgetrokken. Volgens een berekening komt dit neer op 1,5 cent per kilometer woon-werk verkeer per jaar.

Dit is echter lang niet dekkend voor de huidige brandstofkosten. Deze kosten stijgen namelijk in extreme mate. De koopkracht van werknemers neemt af en de inflatie neemt steeds verder toe. Op bijna geen enkel product is de prijsstijging groter dan op de brandstofkosten. Uiteraard werd het coalitieakkoord gesloten voordat de brandstofkosten daadwerkelijk omhoog zijn geschoten. Dat is natuurlijk een nadelige bijkomstigheid die wel verstrekkende gevolgen heeft. Is het huidige kabinetsbeleid nog wel passend voor de situatie die is ontstaan.

De benzineprijs stijgt iedere dag ongeveer 5 cent en diesel kost woensdag 9 maart 2022 zelfs gemiddeld 11 cent meer dan een dag eerder. Die heeft het consumentencollectief UnitedConsumers aangekaart. Inmiddels de adviesprijs voor een liter Euro95-benzine bijna 2,50 euro. Diesel kost gemiddeld 2,31 euro. De vakbonden CNV en FNV willen dat er een hogere kilometervergoeding beschikbaar komt voor werknemers. Deze verhoging zit er nu eerst niet in tenzij bedrijven bereid zijn om over het gedeelte boven de 0,19 euro per kilometer belasting te betalen.