Op de website van energiemaatschappij OM kon men het energieverbruik van alle Nederlandse huishoudens opvragen wegens een zogenaamd datalek. De energiemaatschappij is er inmiddels in geslaagd om het lek dicht te maken waardoor niet iedereen meer deze informatie kan opvragen. Bram Talman heeft het probleem ontdekt. Hij nam dinsdagavond contact op met energiemaatschappij OM. De energiemaatschappij sloeg in eerste instantie geen acht op zijn melding. Ook was OM donderdagochtend nog niet bereikbaar voor commentaar.
Het datalek zorgde er voor dat iedereen die zich wilde aanmelden bij energiemaatschappij OM zijn eigen energieverbruik kon opvragen. Dit kon op basis van een postcode en een huisnummer. Het werkte echter bij elk adres in Nederland. Daarbij werd de identiteit van de aanvragen niet gecontroleerd. De indiener kon alle gegevens raadplegen met betrekking tot het verbruik van energie en gas op het adres. Toen BNR aandacht aan het probleem had besteed werd het systeem verwijderd. Zowel voor particulieren als voor bedrijven was het niet meer mogelijk om de gegevens m.b.t. energieverbruik op andere adressen op te vragen.
De energiegegevens van huishoudens in Nederland wordt opgeslagen in een centrale database deze is in bezit van brancheorganisatie Netbeheer Nederland. Uit deze database werden in 2016 de energiegegevens van ongeveer twee miljoen huishoudens gestolen. Inmiddels heeft ook Netbeheer Nederland beloofd om ook de beveiliging van deze database te verbeteren. Dat zorgt er voor dat de gegevens niet meer massaal kunnen worden opgevraagd.