Duitsland wil zelfrijdende auto’s op de weg vanaf 2016

De Duitse bondskanselier Angela Merkel wil dat het mogelijk wordt om  zelfrijdende auto’s ook in Duitsland te testen. Misschien wil Duitsland al in de maand mei wetten invoeren of wetten aanpassen om robotauto’s te testen.  Dit maakte persbureau Reuters bekend. Het aanpassen van de wet zodat met zelfrijdende auto’s kan worden getest is niet eenvoudig. De Duitse regering heeft daarbij ook informatie nodig van autofabrikanten. Daarom heeft de regering van Duitsland aan verschillende autofabrikanten gevraagd welke aanpassingen zij graag zouden willen zien in de wetgeving. Daarvoor zijn in ieder geval het bedrijf Volswagen, BMW en Daimler benaderd.

Zelfrijdende auto’s in Nederland

Niet alleen Duitsland houdt zich bezig met Zelfrijdende auto’s ook in Nederland houdt men deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten. Zelfrijdende auto’s zijn onder andere een aspect dat wordt meegenomen op de agenda voor het Europese voorzitterschap. Ook Minister Schultz van Infrastructuur heeft onlangs aangegeven dat Europese landen meer samen moeten werken aan regels voor zelfrijdende auto’s.

Prototypes voor zelfrijdende auto’s

Ondertussen zitten de tekenaars en engineers niet stil in de autobranche. Er zijn in de loop der jaren al verschillende prototypes van autonome auto’s ontworpen en getest. Op sommige plekken in de VS rijden er zelfs al autonome auto’s op de weg. In tegenstelling tot de VS zijn in Nederland een aantal beperkte tests uitgevoerd met zelfrijdende auto’s. Komende donderdag wordt er door Europese transportministers een informeel overleg gehouden in Amsterdam. Daarna de ministers met een stoet zelfrijdende auto’s door de stad Amsterdam rijden om te ervaren hoe het voelt om in een zelfrijdende auto te zitten.

Reactie van Technisch Werken

Aan het idee van zelfrijdende auto’s moet men wennen.  Het is voor veel mensen niet eenvoudig om het besturen van een auto over te laten aan een computer. Uiteraard zijn er sensoren en verschillende systemen die er voor zorgen dat de auto zijn plaats op de weg kan bepalen. Maar onverwachte situaties zijn moeilijk in ye calculeren in een softwarepakket voor een auto. Dat maakt het lastig om een zelfrijdende echt veilig in te zetten op de weg.

Daarnaast moeten er veel wetten worden aangepast. Wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk als een zelfrijdende auto een botsing veroorzaakt?  Is dat de automobilist die in feite niets doet maar wel eigenaar is van de auto of is het de fabrikant die verantwoordelijk is voor de technische uitrusting van de zelfrijdende auto? Dat is een vraag die niet eenvoudig kan worden beantwoord.