Het elektrisch rijden wordt steeds meer aangemoedigd in Nederland maar ook in Duitsland. Het grote probleem is echter dat het gebruik van elektrische auto’s lang niet altijd gemakkelijk is. Zeker wanneer er geen oplaadpunten in de buurt zijn moeten mensen soms een hele planning maken als ze ergens naar toe willen rijden met een elektrische auto. Waar staan de oplaadpunten en hoeveel tijd moet ik mijn voertuig opladen? Allemaal keuzes waar een persoon met een brandstofauto veel minder over hoeft na te denken. In Nederland wil men het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s aanzienlijk uitbreiden. Ook buurland Duitsland moet het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s aanzienlijk verhogen.
Er worden steeds meer elektrische auto’s verkocht en dat zorgt er voor dat de oplaadinfrastructuur in een hard tempo uitgebreid moet worden. Deze oproep werd door de Duitse vereniging voor de auto-industrie dit weekend gedaan. Het groeitempo van de afgelopen 12 maanden zou op dit gebied minimaal moeten worden verviervoudigd volgens de voorzitter van Der Verband der Automobilindustrie (VDA). Dit zei de voorzitter tegen het tijdschrift Der Spiegel. In 2030 zouden er in Duitsland een miljoen openbare oplaadpunten moeten zijn voor auto’s. Dit was althans de wens van de Duitse overheid. Inmiddels zijn er volgens de VDA nog maar zo’n 90.000 neergezet. Duitsland moet de komende jaren dus aanzienlijk meer oplaadpunten plaatsen.