Er is een groot tekort aan chips voor computers en andere digitale systemen. Dit chiptekort wordt ook gemerkt door autoproducenten. Grote Duitse autofabrikanten zoals Volkswagen, BMW en Mercedes-moeder Daimler denken dat de auto-industrie de komende tijd alleen maar meer last zal krijgen van het tekort aan deze chips. De tekorten aan deze belangrijke onderdelen zullen naar verwachting alleen maar verder oplopen in plaats van verkleinen. Daardoor zou de auto-industrie de komende tijd te maken kunnen krijgen met grotere problemen in de productie en levering van auto’s. Daimler-topman Ola Källenius verwacht zelfs dat de problemen tot ver in 2023 kunnen aanhouden. Ook autoproducent Volkswagen denkt dat de tekorten tot in 2023 gemerkt zullen worden in de autofabrieken. BMW waarschuwt daarnaast dat de problemen met de halfgeleiders nog “vele maanden” kunnen aanhouden.
De ontwikkelingen in de auto-industrie zijn op dit moment turbulent. Aan de ene kent zijn autoproducenten bezig met het energiezuinig maken van auto’s en het elektrisch maken van auto’s. Aan de andere kant wil men meer auto’s voorzien van software die er voor zorgt dat auto’s zelfstandig kunnen rijden en de bestuurder nog meer kunnen ondersteunen tijdens het autorijden. Dit proces kost naast veel innovatie ook veel tijd en geld. Bovendien zijn de juiste onderdelen op de juiste tijd van groot belang voor een succesvolle autoproductie. De Internationale Automobilausstellung (IAA) in München die deze week zal worden gehouden geeft een duidelijk beeld van de ontwikkelingen in de auto-industrie. De autoproducenten hebben de komende tijd zoveel uitdagingen. De uitdaging om systemen aan te leggen zonder cruciale onderdelen zoals chips zal een van de grootste uitdagingen worden. Alleen als die uitdaging slaagt kunnen de andere uitdagingen ook succesvol worden afgerond. Zonder chips kan men immers geen succesvolle auto’s produceren en geen software aanleggen in nieuwe elektrische of niet-elektrische voertuigen.