Consumentenvertrouwen op laagste niveau ooit in 2022

Het consumentenvertrouwen in Nederland is het afgelopen jaar op een dieptepunt beland. Sinds de start van de meting van het consumentenvertrouwen in 1986 is het consumentenvertrouwen in Nederland nog niet op zo’n laag punt beland. Er zijn in het afgelopen jaar verschillende ontwikkelingen geweest die het consumentenvertrouwen naar beneden hebben gedrukt. Rusland is een oorlog begonnen tegen Oekraïne bijvoorbeeld. Nu zijn er ook mensen die zeggen dat dit niet als grootste probleem moet worden beschouwd in de economie. Toch is deze oorlog wel een duidelijk kantelpunt geworden in Europa. Na de start van de oorlog volgden verschillende sancties en werden bepaalde producten extra duur waaronder aardgas maar ook aardolie is in prijs gestegen.

Prijzen omhoog

Het transport en vervoer werd voor mensen een dure aangelegenheid. Mensen kregen te maken met een hoge energierekening. Deze ontwikkeling volgde op de effecten en sporen die de coronapandemie had achtergelaten. Al deze ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat consumenten onzeker zijn geworden. Ze weten niet precies wat er de komende tijd gaat gebeuren. Grote schokken zoals de coronapandemie hebben de afgelopen jaren niet eerder plaatsgevonden. Mensen kunnen daardoor minder goed vooruitkijken. Ook oorlogen die plotseling lijken plaats te vinden maken mensen wat zenuwachtig en dat was ook te merken op de beurzen in de wereld.

Minder koopbereidheid

De koopbereidheid neemt af onder bedrijven en consumenten. Dat maakt dat er minder geld in de economie wordt rondgepompt. Eigenlijk heeft de ECB met haar beleid er de afgelopen jaren voor gezorgd dat de economie op een kunstmatige manier werd gestimuleerd waardoor mensen enorm veel geld hebben uitgegeven en torenhoge schulden hebben opgebouwd. Consumenten merken dat ze met een hoge hypotheeklast en een onverwacht hoge energierekening nauwelijks rond kunnen komen. Er is niet veel geld over voor extra luxe en investeringen in verduurzaming is lastig ook wanneer je op de lange termijn daarmee geld bespaard. Op korte termijn probeert men geld te besparen en dat is voor veel mensen een uitdaging. Het vertrouwen van consumenten in de economie gaat daardoor onderuit hoewel de werkgelegenheid overigens nog goed is.