Het vertrouwen van consumenten in Nederland is in de maanden oktober en september opnieuw gezakt. Dit is woensdag gebleken uit cijfers die naar voren zijn komen uit een analyse van statistiekbureau CBS. Volgens het statistiekbureau is het consumentenvertrouwen in Nederland naar een historisch dieptepunt gezakt. Volgens het CBS is het consumentenvertrouwen nog niet eerder zo laag geweest als in de genoemde maanden. Consumenten in Nederland waren negatiever over zowel de algemene economische situatie als hun eigen financiële situatie.
Een groot aantal van de mensen die aan de analyse hebben deel genomen zagen een kleine verslechtering. Daardoor kwam het consumentenvertrouwen uit op min 59. Daarnaast was het aantal mensen dat de financiële situatie als veel slechter beoordeelde wat minder groot dan in afgelopen crisesperiodes. Door de economische slechtere situatie is ook de bereidheid om te kopen afgenomen onder consumenten. Een groot aantal consumenten is van mening dat het de huidige tijd niet heel verstandig is om duurdere dingen aan te schaffen. Een auto, meubels of duurdere huishoudelijke apparaten kopen is voor veel mensen nu niet aantrekkelijk.
Mensen oordelen vrij somber over hun eigen financiële situatie in het afgelopen jaar. Daarnaast is ook de beeldvorming over het komende jaar negatief. Dat draagt allemaal bij aan de extreem lage koopbereidheid. Toch zijn consumenten minder negatief over hun toekomst op dit moment dan voorheen.