Door de coronacrisis heeft de Nederlandse economie een harde klap opgelopen. Er werden door de overheid zogenaamde coronamaatregelen doorgevoerd. Deze maatregelen moesten er voor zorgen dat de zwakkeren in de samenleving werden beschermd. Naast de bescherming van de zogenaamde risicogroepen moest er ook voor gezorgd worden dat het virus zich niet sterk zou verspreiden. Daarvoor werd de horeca gesloten en hebben ook veel winkels hun deuren beperkt open gehouden en verschillende maatregelen doorgevoerd waardoor minder klanten tegelijkertijd in de winkel aanwezig konden zijn. Dit alles heeft een groot effect gehad op het gedrag van consumenten.
Er werd afgeraden om naar drukke gelegenheden te gaan. Veel consumenten hebben daarop besloten om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dat heeft de overheid ook dringend geadviseerd. De uitgaven van consumenten in fysieke winkels ging omlaag maar online werd er wel meer gekocht. Toch was er sprake van een forse daling in het aantal consumentenuitgaven. Winkelstraten werden gemeden en in totaal daalde de consumentenuitgaven in maart met 6,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Volgens het CBS is dit de grootste daling die ooit gemeten is op dit gebied.