BMW heeft de verwachting uitgesproken dat de autoproducent in 2017 meer auto’s zal verkopen dan in 2016. Volgens het autobedrijf is de omvang van de groei niet geheel zeker omdat er altijd sprake is van een bepaalde onzekere factoren. Zo heeft het bedrijf te maken met economische en politieke onzekerheid in verschillende delen van de wereld.
In 2016 had BMW haar verkopen met ruim 5 procent zien stijgen. Daardoor kwam de verkoop uit op een recordaantal van 2,4 miljoen auto’s. Het bedrijf behaalde een omzetstijging van twee procent en daardoor kwam de omzet uit op 94,1 miljard euro. Ook de nettowinst verbeterde, deze steeg met 8 procent en kwam daardoor op 6,9 miljard euro. Het percentage brutowinst kwam uit op twee procent en dat viel volgens eerdere schattingen van analisten wel wat tegen.
In totaal zakte de winstgevendheid van BMW in 2016 af tot het laagste niveau sinds 2010. De cijfers van BMW maakten de beleggers niet heel tevreden. Daardoor daalde het aandeel in Frankfurt in de middaghandel ruim 3 procent in de min. In 2016 werd BMW ingehaald door Mercedes en daardoor werd Mercedes de grootste maker van luxe auto’s ter wereld. BMW moet vechten om haar positie op de markt te heroveren. Dat probeert het bedrijf onder andere te doen door zicht te richten op nieuwe technologie en innovatie. Zo probeert ook BMW elektrische auto’s te ontwikkelen die zelfrijdend zijn. Deze auto’s moeten in 2021 op de markt komen.