Het transport van goederen en grondstoffen over de binnenwateren zal in 2018 behoorlijk duurder worden. Dat komt omdat de kosten voor brandstof omhoog zijn gegaan. De binnenvaartschepen maken daardoor meer kosten tijdens het transport en deze kosten moeten worden doorbelast. Marktanalisten hebben beraamd dat de stijging in de brandstofkosten ongeveer tien procent is voor het komende jaar. Dit hebben de onderzoekers van onderzoeksbureau Panteia berekend op basis van een opdracht van het Centraal Bureau voor Rij- en Binnenvaart.
Het onderzoeksbureau heeft echter wel aangegeven dat de brandstofprijzen gekoppeld zijn aan de oliemarkt. De omstandigheden op de oliemarkt hebben een effect op de prijzen die de binnenvaart moet betalen voor hun brandstof. De brandstof die in de binnenvaart wordt gebruikt wordt gewonnen uit aardolie. De oliemarkt is echter wel een turbulente markt geworden. De OPEC en Rusland willen minder olie produceren terwijl Amerika juist een topproductie draait en het grootste olieproducerende land ter wereld lijkt te worden.
In 2017 zullen de binnenvaartschepen te maken krijgen met 2 tot 3 procent meer kosten als men de brandstofkosten niet meerekent. Dit komt onder andere door het tekort aan personeel. Het schaarse aanbod aan personeel zorgt er voor dat de lonen van het personeel omhoog gaan.