Voor het inlaten van lucht in fietsbanden worden verschillende soorten ventielen gebruikt. Bekenden ventielen zijn het Schrader ventiel dat ook wel Amerikaans ventiel wordt genoemd en het Hollands ventiel. Naast deze twee verschillende soorten ventielen is er ook nog het Prestaventiel dit ventiel wordt ook wel een Sclaverandventiel genoemd. In de Nederlandse vakhandel noemt men het Prestaventiel ook wel Frans ventiel in België gebruikt men de naam Belgisch ventiel. Dit ventiel heeft een mechanisme dat er voor zorgt dat de lucht niet uit het ventiel kan ontsnappen wanneer het eenmaal in de band is gepompt. Bij een Amerikaans ventiel maakt men gebruik van een pin die in het midden van het ventiel is geplaatst. Deze pin laat lucht in en uit wanneer deze ingedrukt wordt. Bij een Prestaventiel zal men voor het oppompen van een band eerst een moertje los moeten draaien. Hierdoor kan er lucht door het ventiel getransporteerd worden.
Een Prestaventiel heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van andere ventielen. Buiten het terugslagmechanisme (dat vrijwel elk ventiel heeft) is het Prestaventiel verhoudingsgewijs klein. Het Prestaventiel heeft een 2 millimeter kleinere diameter dan gemiddelde fietsventielen. Door de diameter van 6,5 millimeter kan het Prestafietsventiel worden toegepast op smalle velgen. Vanwege dit voordeel worden Prestaventielen veel toegepast op ventielen van banden voor racefietsen.
Als men via een Prestaventiel een band wil oppompen met een Nederlandse fietspomp (met knijper) dan zal men een verloopnippel moeten gebruiken voor dit type ventiel. Een Prestaventiel past wel in een normale fietsvelg maar een Hollands ventiel of Amerikaans ventiel past niet in een velg die gemaakt is voor Prestaventielen. Het is echter niet aan te bevelen om binnenbanden met Prestaventielen te plaatsen in velgen met een groter ventielgat. Door het oppompen van de binnenband kan het ventiel in het gat heen en weer schuiven en dus beschadigen. Ook kan de binnenband hierdoor beschadigen. Men dient dus de juiste binnenband te hanteren voor een bepaald ventielgat.