Deurintercom is een term die wordt gebruikt voor een toegangscontrolesysteem op afstand waarbij gecontroleerd kan worden welke persoon er voor een deur of poort staat. Een ander woord voor een deurintercom is een parlofoon. Een deurintercom is in feite een communicatiesysteem dat bestaat uit een deurbel en een camera. In de praktijk worden deurintercomsystemen geplaatst bij grote bedrijfscomplexen, appartementencomplexen, flats en zorginstellingen. Als een deurintercom is aangebracht in een woninginstallatie behoort deze tot de techniekverzamelnaam domotica.
Waar wordt een deurintercom geplaatst
De omvang van deze complexen zorgt er voor dat de bewoners vaak niet kunnen zien wie er helemaal onderaan het gebouw staat bij de deur. Dan is een camerasysteem dat gekoppeld is aan de deurbel een handig systeem. Een deurintercom wordt daarnaast gebruikt voor toegangshekken voor wooncomplexen, industriële plants, bedrijfsgebouwen en grote fabrieken. Vaak is voor deze grote hekken ook een soort deurintercom geplaatst. Deze kan in de poort zijn aangebracht maar ook in een gebouw of pilaar vlak voor de poort.
Waaruit bestaat een deurintercom
Naast een camera en een bel is er vaak ook een communicatiesysteem aangebracht waarmee men met elkaar kan spreken in twee richtingen. Dat betekent dat de persoon die aanbelt doormiddel van een microfoon kan communiceren met de persoon die in het complex woont of werkt. Deze communicatiestroom komt pas op gang nadat is aangebeld en nadat de bewoner of werknemer een telefoon heeft opgenomen waarmee de communicatieverbinding met de aanbeller tot stand kan worden gebracht.
Toegang via een deurintercom
Als deze bewoner of ander bevoegd persoon die in het gebouw aanwezig is het bezoek als gewenst beschouwd kan hij of zij toegang verlenen door op een knop te drukken. Deze knop staat in verbinding met de deur of de poort. Zodra op de knop wordt gedrukt wordt de deur of het hek automatisch geopend. In feite wordt dan de toegang fysiek verleend aan de bezoeker. In wooncomplexen is het nog wel eens gebruikelijk dat de bewoner die bezocht wordt naar beneden gaat om de bezoeker op te halen en te begeleiden naar het desbetreffende appartement of woonunit. Ook bij bedrijven gaat vaak de gewenste contactpersoon naar de deur toe om de bezoeker te begeleiden naar de juiste werkplek, gespreksruimte, wachtkamer of kantine.