Technisch Werken

Politieke partijen willen focus op elektrisch vliegen vanaf 2019

Elektrisch rijden krijgt veel aandacht in de media maar elektrisch vliegen is een onderwerp dat veel minder besproken wordt. De luchtvaartsector is echter een zeer vervuilende sector. Daarom is het goed dat ook in deze sector wordt gekeken naar verduurzaming. De verbranding van kerosine zorgt voor veel CO2 uitstoot. Als vliegtuigen elektrisch zouden zijn wordt de emissie van CO2 aanzienlijk beperkt. Dan moet de elektriciteit die voor vliegtuigen wordt gebruikt natuurlijk wel duurzaam worden opgewekt uit bijvoorbeeld windturbines of uit grote zonnevelden.

De politieke partijen VVD en D66 hebben in de Tweede Kamer aangegeven dat Nederland meer ruimte moet bieden om te experimenteren met elektrisch vliegen. Daarvoor hebben de Kamerleden Dijkstra (VVD) en Paternotte (D66) op woensdag 11 september 2019 een voorstel ingediend. Het voorstel werd ingediend tijdens een Kamerdebat over de luchtvaart. Vanuit de luchtvaartsector is ook al interesse getoond in elektrisch vliegen. Zo heeft Easyjet al aangegeven dat ze in 2027 plannen heeft om passagiers elektrisch te vervoeren tussen Amsterdam en Londen. De zogenaamde elektrische initiatieven moeten voorrang krijgen op Nederlandse luchthavens.

“Er zijn nu al bestemmingen als Noorwegen, Denemarken en Schotland die je met elektrisch vliegen kunt halen. En er ligt geen spoor die kant op”, heeft Paternotte aangegeven. “We denken dat je over een aantal jaar lijndiensten kunt vullen met die elektrische vliegtuigen, als we maar inzetten op de innovatie”, aldus Paternotte. Op dit moment kunnen elektrische vliegtuigen nog weinig mensen vervoeren. Het grootste elektrische vliegtuig kan maximaal negen personen transporteren. Over een paar jaar zouden elektrische vliegtuigen wel dertig mensen moeten kunnen transporteren volgens Paternotte. Dan wordt elektrisch vliegen efficiënter. De komende tijd moet ruimte geboden worden aan bedrijven die zich inzetten om elektrisch vliegen technologisch mogelijk te maken. In 2019 en daarna moet de focus op elektrisch vliegen worden gelegd in de luchtvaartsector.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!