Eerste dode door zelfrijdende auto op 7 mei 2016

Op vrijdag 1 juli 2016 is bekend gemaakt door autoproducent Tesla dat er een dodelijk slachtoffer is gevallen door het rijden met een zelfrijdende auto. Het ongeluk vond plaats op 7 mei 2016 in de staat Florida. Tesla maakte het bericht bekend doormiddel van een blog op de website van het automerk. Het is voor het eerst dan iemand dodelijk gewond is geraakt door een ongeluk met een zelfrijdende auto. Vlak voor het ongeluk met de Tesla had de chauffeur van de auto het voertuig de zogenoemde automatische piloot ingeschakeld. Door deze functie rijd de auto automatisch maar maakt deze wel gebruik van sensoren om de plaats op de weg te bepalen en de afstand tot de voertuigen rondom de auto.

Ondanks deze hoogwaardige techniek botste de Tesla tegen een vrachtwagen op. Dit gebeurde toen de vrachtwagen links af ging slaan. De Tesla reed tegen de oplegger van de vrachtwagen aan omdat de sensor van de Tesla de oplegger vermoedelijk niet had waargenomen. Men denk dat dit te maken had met het feit dat het een witte trailer betrof waar de laagstaande zon op scheen. De chauffeur van de Tesla vertrouwde op de het automatische systeem van de auto en trapte niet op de rem. Het is onduidelijk of de chauffeur vlak voor de botsing de aandacht wel bij het verkeer had. Het zou kunnen dat de chauffeur van de Tesla tijdens de rit een film aan het bekijken was.

Reactie van Technisch Werken
Machines en geautomatiseerde systemen kunnen de zintuigen van mensen niet geheel overnemen. Het waarnemen is namelijk slechts één aspect. Op basis van de waarneming moet namelijk ook actie worden ondernomen en daar kan het verkeerd gaan. Een machine kan een andere afweging maken dan een mens. Daarbij komt het ook voor dat er onverwachte situaties plaatsvinden. Deze onverwachte situaties moeten in de software van de geautomatiseerde systemen zijn voorgeprogrammeerd.

Dat is echter een onmogelijke opgave. Zelfrijdende auto’s zijn er wel maar de perfecte zelfrijdende auto is er nog niet. De mens moet nog altijd de weg in de gaten houden en kan zich niet geheel richten op andere werkzaamheden. Als de bestuurder dat wel doet is deze feitelijk geen bestuurder meer maar dat neemt zijn of haar verantwoordelijkheid voor de medeweggebruikers niet weg.