Technisch Werken

Wat is mazout brandstof?

Mazout is in Nederland een woord dat niet vaak wordt gebruikt.  In België gebruikt men de benaming mazout voor stookolie. Deze benaming heeft men in België ontleend aan de Russische term ‘mazoet’. Mazout wordt in België door verschillende leveranciers aangeboden. Omdat men in België mazout ook gebruikt voor verwarmingsinstallaties van woningen noemt mazout ook wel huisbrandolie. Naast de verwarming van woningen wordt mazout ook gebruikt voor de verwarming van utiliteitsgebouwen zoals kantoren en scholen.

Productie van mazout

Mazout wordt via een raffinageproces in raffinaderijen gewonnen uit aardolie. Omdat aardolie een fossiele delfstof is behoort mazout of huisbrandolie tot de fossiele brandstoffen. Men kan mazout gebruiken om te stoken oftewel om te verwarmen. Van aardolie worden echter verschillende geraffineerde producten gemaakt zoals benzine, kerosine, lpg en nafta. Deze stoffen hebben verschillende eigenschappen en een verschillende samenstelling.  Hieronder kun je meer lezen over de samenstelling van mazout.

Samenstelling mazout

De samenstelling van mazout is wisselend. Het overgrote deel van mazout bestaat uit koolstof,  dit is ongeveer 86,5 procent. Het overige deel bestaat voornamelijk uit waterstof (13,3). Er kunnen echter ook kleine percentages stikstof en zwavel aangetroffen worden aangetroffen in de samenstelling van mazout. De kleur van mazout of huisbrandolie is rood. Deze rode kleur heeft deze stookolie niet van nature en wordt dus toegevoegd. Mazout heeft gelijkwaardige eigenschappen als diesel maar is niet precies hetzelfde.  Mazout heeft een zwavelgehalte van 1000 ppm en diesel 10 ppm. Daarnaast is mazout niet geschikt als brandstof voor verbrandingsmotoren. Hieronder is uitgelegd waarom.

Is mazout hetzelfde als rode diesel?

Mazout kan in theorie als dieselbrandstof worden gebruikt. Omdat mazout een rode kleur heeft en grotendeels dezelfde eigenschappen heeft als diesel zou mazout als rode diesel kunnen worden gebruikt. Toch kan dit niet. Voor dieselmotoren is de zelfontbranding van diesel van groot belang. Deze zelfontbranding wordt aangeduid met een cetaangetal. Om tot een cetaangetal te komen vergelijkt men de zelfontbranding van de diesel met de zelfontbranding van de stof hexadecaan.

Diesel voor dieselmotoren heeft een cetaangetal maar voor mazout is geen cetaangetal bekend. Dat hoeft ook niet want mazout wordt als huisbrandolie gebruikt waarbij er geen druk wordt uitgeoefend zoals in een dieselmotor om zelfontbranding te veroorzaken. Omdat voor mazout geen cetaangetal bekend is weet je ook niet of de samenstelling van de mazout geschikt is om als brandstof te dienen voor een dieselmotor. Als de zelfontbrandbaarheid zeer laag is van de mazout kan de dieselmotor ernstig beschadigd worden.

Overigens mag rode diesel in Nederland bijna nergens meer worden gebruikt als brandstof.  In het verleden werd rode diesel als brandstof toegestaan voor onder andere landbouwvoertuigen. Vanaf 1 januari 2013 mag rode diesel in Nederland alleen nog worden gebruikt als brandstof voor dieselmotoren van schepen die niet gebruikt worden in de pleziervaart.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met , , , , ,
Geplaatst in Materialen