Als men denkt aan hét land op het gebied van horloges dan denkt men aan Zwitserland. Dit land staat wereldwijd bekend als producent van luxe en duurzame horloges. Er is zelfs een federatie van Zwitserse horlogemakers. Deze federatie merkt echter ook de gevolgen van de coronacrisis. In de maand april hebben Zwitserse horlogemakers ruim 81 procent minder horloges geëxporteerd dan april vorig jaar aldus de federatie. In totaal werden er in april voor een kleine 329 miljoen Zwitserse frank aan horloges verkocht. Dat bedrag is omgerekend 310 miljoen euro.
Lagere productie en verkoop
Horloges worden vooral beschouwd als luxeartikelen. Het feit dat de export van deze artikelen terugloopt is het gevolg van de coronacrisis. De productie van horloges viel lager uit door de coronacrisis maar er zijn ook problemen met betrekking tot het transport. Er werden minder horloges vervoer maar ook minder verkocht. Veel mensen blijken in de coronacrisis geen interesse te hebben in luxeartikelen zoals horloges.
Exportmarkten
De grootste exportmarkt voor Zwitserse horloges is China. Geheel tegen de verwachting in bleef die exportmarkt vrijwel stabiel tijdens april. Echter was daar ook een daling van 17 procent merkbaar. Dat is maar een kleine daling ten opzichte van Hongkong. De export van Zwitserse horloges naar Hong Kong daalde met 83 procent. De export naar de Verenigde Staten daalde zelfs met 86 procent. Ook de export naar Zuid-Korea daalde met 69 procent erg fors.