Autoproducent Volkswagen is van plan om de komende vijf jaar ongeveer 44 miljard euro te investeren in technologie. Het gaat daarbij voornamelijk om technologie die verband houdt met elektrische mobiliteit en zelfrijdende auto’s. Ook wordt een deel van het bedrag besteed aan mobiliteitsdiensten en digitalisering. Volkswagen heeft daarnaast plannen om de voorgestelde samenwerking met autoproducent Ford vorm te geven.
Eerder werd al bekend dat de productielocaties in Emden en Hannover geschikt zullen worden gemaakt voor de productie van elektrische voertuigen. Dat maakt deze productielocaties ook toekomstbestendiger. Verder wordt de productie van de Passat op een andere locatie voortgezet. Momenteel wordt de Volkswagen Passat nog geproduceerd in de fabriek in de Duitse stad Emden maar dat zal in de toekomst niet meer het geval zijn. In Emden zullen vanaf 2022 alleen maar middelgrote en kleine elektrische auto’s worden geproduceerd voor de Volkswagen Group.
De Volkswagen Passat zal in plaats van in Emden worden gebouwd in de Skoda-fabriek in de Tsjechische plaats Kvasiny. In die autofabriek zal de Passat vanaf 2023 worden geproduceerd net als Skoda Superb en de Kodiaq. Omdat de Skoda-fabriek de Passat zal gaan produceren moet Volkswagen nog een oplossing bedenken voor de productie van de Skoda Karoq en de Seat Ateca. Deze automodellen worden namelijk vanaf 2023 niet meer in de Tsjechische plaats Kvasiny geproduceerd omdat ze ruimte moeten maken voor de productie van de Passat.