VDL Nedcar gaat tot 2035 onderdelen produceren voor elektrische BMW’s

VDL Nedcar heeft jaren lang een bijdrage geleverd aan de productie van MINI’s totdat deze productie ten einde kwam. Veel medewerkers verloren hierdoor hun baan. Althans de inschatting is dat ongeveer dertienhonderd medewerkers met zowel een vast als tijdelijk dienstverband hun baan gaan verliezen. Dit aantal is net iets minder dan de helft van het personeelsbestand van de autobouwer. Dat is natuurlijk een zeer ongunstige ontwikkeling voor het personeel en voor de autoproducent. Inmiddels is duidelijk dat VDL Nedcar in het Limburgse Born toch weer een nieuw project voor BMW kan uitvoeren. Dit nieuwe project bestaat uit het assembleren van 125.000 batterijmodules die worden gebruikt voor elektrische auto’s van het merk BMW. Dit project duurt in ieder geval tot 2035 en biedt daardoor de nodige werkgelegenheid de komende jaren. Hoewel dit nieuwe project voor de autoproducent zeer welkom is kan nog niet worden duidelijk gemaakt of alle medewerkers van VDL Nedcar weer aan het werk kunnen voor BMW.

Waarschijnlijk zal ongeveer tien procent van de productiecapaciteit van VDL Nedcar worden benut voor de nieuwe BMW-opdracht. Er zullen tientallen werknemers gaan werken aan de assemblage van BMW-batterijen. Dat is natuurlijk onvoldoende om alle medewerkers van de autoproducent aan het werk te houden. Daarom gaat VDL verschillende mogelijke opdrachtgevers benaderen om met hun te bespreken of ze vergelijkbare opdrachten hebben. Er komt natuurlijk steeds meer werk vrij voor de ontwikkeling van onderdelen voor elektrische voertuigen. Dat is natuurlijk goed nieuws maar het bedrijf moet zichzelf op het gebied van techniek voor elektrische voertuigen goed op de markt zetten. Er is veel concurrentie in het buitenland en er wordt door autoproducenten ook op de kosten gelet. Arbeid kost in Nederland meer geld dan in bijvoorbeeld China. Daarnaast heeft VDL wel een hoog kwaliteitsniveau en dat is weer gunstig voor het bedrijf.