Dieselvoertuigen stoten meer fijnstof uit dan bijvoorbeeld benzineauto’s en auto’s die op aardgas (LPG) rijden. De overheid wil het gebruik van diesels op de Nederlandse wegen beperken. Daarom krijgen eigenaren van veel dieselauto’s vanaf 1 januari 2020 te maken met een fijnstoftoeslag. Deze toeslag bedraagt 15 procent over hun wegenbelasting. Dit bericht werd dinsdag bekend gemaakt door de rijksoverheid. De hoogte van de fijnstoftoeslag die ook wel ‘roettaks’ wordt genoemd is afhankelijk van het gewicht van de diesel. Gemiddeld weegt een dieselauto tussen de 1.350 en 1.450 kilo. Een dieselauto die in deze gewichtsklasse valt kost de eigenaar 225 euro aan extra belasting per jaar.
Door de invoering van de ‘roettaks’ moet het bezit en gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk worden gemaakt voor automobilisten. Met name de oude dieselvoertuigen hebben een hoge uitstoot van fijnstof. De uitstoot van diesels is vooral slecht voor de gezondheid van mensen als deze roetdeeltjes worden ingeademd maar ook voor het algehele milieu is de uitstoot van roet slecht. Momenteel is er door de overheid nog niet gekeken naar de leeftijd van diesels bij het bepalen van de hoogte van de roettaks. Wel kijkt de overheid specifiek naar de daadwerkelijke uitstoot van diesels. Zo rijden er volgens de toelichting van de overheid op dit moment 8.500 dieselauto’s in Nederland rond waarvan bekend is “dat zij na 1 september 2009 zijn toegelaten en de fijnstofnorm overschrijden (peildatum juni 2019)”.