Energiebedrijven merken betalingsproblemen door hoge energieprijzen in 2022

Veel energieleveranciers hebben hun energieprijzen de afgelopen tijd verhoogd. Zowel elektrische stroom als aardgas is duurder geworden. De hogere energieprijzen zijn doorberekend aan de meeste klanten. Daarnaast zijn er ook klanten die nog oude contracten hebben met lagere energieprijzen dan het huidige prijsniveau. Over beide ontwikkelingen zijn er zorgen bij energiebedrijven. Bij energiebedrijf Vattenfall is er sprake van een grote toename in het aantal mensen dat moeite heeft met het betalen van rekeningen. Het aantal betalingsachterstanden is snel toegenomen.

Volgens het energiebedrijf hebben duizenden huishoudens in Nederland in tenminste twee opeenvolgende maanden hun betalingen niet voldaan. Verder is ook het gemiddelde bedrag dat open staat bij mensen ook gegroeid met 10 procent. Met name het bedrag dat open staat is een groot probleem. In het verleden was het bedrag dat open stond nog een paar tientjes maar dat is inmiddels gegroeid tot honderden euro’s aan betalingsachterstand. Dit heeft Martin Neef, manager tijdig betalen bij Vattenfall, aangegeven in een toelichting. Volgens hem gaat dit bedrag ook stijgen de komende tijd. Verder zullen ook de tarieven voor energie de komende tijd verder gaan stijgen.