Dieseltechniek en dieselmotoren hebben sinds het zogenaamde dieselschandaal omtrent Volkswagen een slechte naam gekregen. Dieselmotoren zouden verbrandingsmotoren zijn die aanzienlijk veel vervuilender zouden zijn dan benzinemotoren. De vraag is natuurlijk of dit waar is maar de algehele tendens in de media en de politiek is niet in het voordeel van de dieseltechniek. Toch heeft Volkswagen onlangs bekend gemaakt dat ze nog wel in de dieseltechniek gelooft. Ook autotoeleverancier Bosch is niet somber gestemd over de dieseltechniek. Volgens dit bedrijf is de toekomst van diesel allerminst ten dode opgeschreven.
Nieuwe schone diesels
Er wordt binnen Bosch gewerkt aan nieuwe technologie ook voor dieselmotoren. Zo heeft het bedrijf specifieke technologische oplossingen bedacht voor dieselmotoren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie waarmee de uitstoot van deze motoren aanzienlijk kan worden verlaagd. Uiteindelijk zou met deze technologie een dieselmotor slechts een fractie van de wettelijk toegestane uitstoot produceren. Dit bericht laat het bedrijf woensdag 25 april 2018 weten. Door deze nieuwe technologie zou slechts 13 milligram stikstofoxide worden uitgestoten per kilometer. Dat is volgens het bedrijf een laagterecord. In het stadsverkeer zou de uitstoot van stikstofoxide wel hoger liggen en op 40 milligram per kilometer uitkomen. Dat is altijd nog veel lager dan de huidige wettelijke bovengrens voor de uitstoot van stikstofoxide in Europa. Deze bovengrens ligt momenteel op 168 milligram per kilometer.