Coronaklusser zorgen voor omzetstijging bij Hornbach in 2020

Tijdens de coronacrisis worden mensen gedwongen om meer thuis te blijven. De druk om meer thuis te blijven ontstaat met name door de coronamaatregelen die er voor zorgen dat mensen niet op pad kunnen om horeca of evenementen te bezoeken. Ook moeten mensen meer thuis werken. Dit alles zorgt er voor dat mensen meer in en rondom de woning verblijven. Er ontstaat ook meer tijd om werkzaamheden en klussen op te pakken die anders waren blijven liggen. Veel klussers halen hun materialen bij een bouwmarkt. Dat merken de bouwmarkten ook in hun afzet en omzet.

Stijging in omzet

Hornbach is een voorbeeld van een bouwmarktketen die duidelijk de ontwikkelingen in de coronacrisis heeft gemerkt. Deze bouwmarkt heeft in het najaar van 2020 een aanzienlijke verkoopgroei genoteerd. Dit kwam dinsdag 22 december 2020 naar voren uit cijfers die de doe-het-zelfketen heeft gepubliceerd. De coronacrisis heeft de omzet van de Duitse bouwmarkt in het derde kwartaal laten stijgen tot 1,3 miljard euro. Volgens de bouwmarkt is dat een stijging van 20,3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Deze omzet en dit percentage is echter wel een gezamenlijk gegeven over alle bouwmarktwinkels die het bedrijf heeft over meerdere landen waaronder Duitsland en Nederland. Door de lockdown aan het einde van het jaar zal het resultaat van het bedrijf wel enigszins gedrukt worden.