Consumenten hebben in augustus 2022 meer besteed aan diensten en minder aan goederen

In Nederland hebben consumenten minder geld uitgegeven aan goederen maar de uitgaven voor diensten gingen omhoog. Hierbij kun je onder andere denken aan diensten voor telefonie en internet. In de maand augustus hebben huishoudens in Nederland 4,1 procent in totaal meer uitgegeven aan goederen en diensten. Dit bericht werd donderdag 20 oktober 2022 bekend gemaakt door het statistiekbureau CBS. Het statistiekbureau maakte daarbij de opmerking dat de groei wel wat kleiner is dan de groei die de maand daarvoor werd genoteerd.

Consumenten hebben in augustus 10 procent meer geld uitgegeven aan diensten zoals een bezoek aan een restaurant, sportwedstrijd, kapper maar ook aan het afsluiten van een verzekering. De groei in de uitgaven in de diensten is best logisch ten opzichte van vorig jaar. Toen waren er in Nederland nog coronamaatregelen ingevoerd. Die maatregelen zorgden er voor dat de dienstensector minder omzet draaide. Er is inmiddels sprake van een geheel andere situatie waarin coronamaatregelen nauwelijks meer aan de orde zijn. Dat zorgt er voor dat Nederland minder ‘op slot’ zit. Mensen kunnen meer geld uitgeven maar door de inflatie is er toch sprake van voorzichtigheid onder consumenten. Consumenten hebben ongeveer 6 procent minder uitgegeven aan goederen. Dat maakt duidelijk dat de totale uitgaven met 4,1 procent omhoog gingen.