Wat is stuurbekrachtiging?

Stuurbekrachtiging oftewel servo-stuur zorgt er voor dat de sturende beweging die een voertuigbestuurder maakt worden versterkt doormiddel van een mechaniek dat hydraulisch of elektrisch werkt in de stuurinrichting. Als men voertuigen zonder stuurbekrachtiging bestuurd komt men er achter dat er kracht nodig is om het stuur te bewegen. De banden zorgen namelijk voor een wrijving met het wegdek en ook de hele stuurinrichting moet in beweging worden gebracht. Het besturen van een voertuig zonder stuurbekrachtiging kan daardoor behoorlijk wat fysieke inspanning vergen. Daarom heeft men systemen ontwikkeld waarmee het besturen van een voertuig minder inspannend wordt en deze systemen vallen onder de stuurbekrachtiging.

Hydraulische stuurbekrachtiging

De eerste vorm van stuurbekrachtiging die werd ontwikkeld was gebaseerd op oliedruk. Systemen die op oliedruk werken vallen onder de hydrauliek, waardoor stuurbekrachtiging die op basis van hydrauliek werkt ook wel hydraulische stuurbekrachtiging wordt genoemd. De oliedruk versterkt in dit hydraulische systeem de bewegingen van het stuur. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van een hydraulische pomp die voortdurend de hydraulische olie op druk houdt. Ook als er niet gestuurd wordt en rechtuit wordt gereden zal de hydraulische pomp met de motor meelopen. Daarvoor is kracht nodig en deze wordt geleverd door brandstof. Dat zorgt er voor dat een hydraulische stuurbekrachtiging brandstof verbruikt en dus niet heel energiezuinig is.

Elektrische stuurbekrachtiging

Tegenwoordig worden de meeste auto’s voorzien van een elektrische stuurbekrachtiging. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een elektromotor die in enkele milliseconden aanslaat zodra de stuurbeweging wordt gemaakt. Deze elektromotor treed alleen in werking als er daadwerkelijk gestuurd wordt. Daardoor wordt er veel effectiever met energie omgegaan. Elektrische stuurbekrachtiging heeft nog meer voordelen ten opzichte van hydraulische stuurbekrachtiging. Er wordt geen gebruik gemaakt van olie in een gesloten systeem en er is geen pomp nodig. Daardoor neemt elektrische stuurbekrachtiging minder ruimte in beslag. Bovendien is elektrische stuurbekrachtiging lichter van gewicht dan hydraulische stuurbekrachtiging.

Hoeveel ondersteund stuurbekrachtiging?

Stuurbekrachtiging zorgt er voor dat de kracht die in de stuurbeweging wordt uitgeoefend aanzienlijk wordt ondersteund. Zo kan een krachtreductie worden doorgevoerd van 1 staat tot 3. Als er bijvoorbeeld op een bepaald moment zonder stuurbekrachtiging een kracht van 60 Nm moet worden uitgeoefend dan kan de stuurbekrachtiging er voor zorgen dat er nog maar 20 Nm aan kracht hoeft te worden geleverd om de stuurbeweging te maken.