Hoe kom je tegenwoordig aan een technische baan?

Een baan vinden in de techniek gaat tegenwoordig grotendeels hetzelfde als vroeger alleen zijn de middelen die je daarvoor kunt gebruiken moderner geworden. Vroeger gingen werkzoekenden die in de techniek aan de slag gingen langs bedrijven, arbeidsbureaus of keken ze naar de vacaturerubrieken in kranten en andere nieuwsbladen. Daarnaast boden ook de vacatures in etalages van intermediairs mogelijkheden. Tegenwoordig wordt er voor een groot deel op dezelfde manier gezocht naar een baan alleen gebruikt men nu veel vaker internet. Websites van bedrijven maar ook jobboards bieden een duidelijk overzicht van vacatures. Bovendien gebruiken bedrijven zogenaamde sociale media om hun vacatures te verspreiden. Deze media is uiteraard niet heel sociaal want in feite worden de vacatures gewoon gedumpt onder een zo groot mogelijk publiek. De vraag is echter wat moet je als technische werkzoekende met al deze informatie?

Veel vacatures voor technisch personeel

Als technische werkzoekende kun je rekenen op veel vacatures. Bedrijven zoeken lassers, installatiemonteurs, elektromonteurs, mechatronica monteurs en nog vele andere specialisten in de techniek. Ze willen allemaal zoveel mogelijk monteurs en technici aantrekken doormiddel van specifieke campagnes en prachtige vacatures. Hoe het in de praktijk bij bedrijven gaat is echter een onbelicht aspect bij veel wervingscampagnes. En juist de praktijk is voor technische werkzoekenden van belang. Vragen zoals: hoe is de sfeer op de werkvloer?, Met welke machines werk je?, Wat wordt er precies gemaakt?, Hoe is het gesteld met de veiligheid?, zijn voor veel technische medewerkers van belang. Bedrijven proberen doormiddel van korte filmpjes soms een indruk te wekken. Echter zijn deze filmpjes gemaakt met een soort script. Dat maakt de filmpjes altijd een beetje nep.

Neem zelf initiatief

Een technische werkzoekende kan daardoor het beste zelf op bedrijven afstappen. Neem het heft in eigen handen. Zoek om je heen naar bedrijven die je aanspreken. Kijk op projectborden welke bedrijven een bepaald project uitvoeren. Probeer in contact te komen met mensen die er werken. Zie je iemand met een bepaalde bedrijfsnaam op de jas of trui probeer dan een praatje te maken. Vraag hoe het gaat met het bedrijf en of ze nog mooi werk in het verschiet hebben. Deze contactmomenten zijn heel waardevol omdat je vaak eerlijke informatie krijgt waarmee je verder kunt. Heb je zelf nog niet een heel groot netwerk? Dan kun je via LinkedIn wellicht mensen opzoeken die werken bij bedrijven die actief zijn in de sector waar je graag aan de slag zou willen.

Motivatie en onderzoek

Als je eenmaal contact hebt gelegd en een indruk hebt gekregen gaat de rest vaak vanzelf. Je kunt een open sollicitatie sturen of een gerichte sollicitatie waarin je aangeeft dat je contact hebt gehad met medewerkers van het bedrijf en daar een heel goed gevoel aan over hebt gehouden. Bedrijven vinden dit soort voorbereiding heel professioneel en het zorgt er voor dat je laat zien dat je een gemotiveerde medewerker kan worden. Als je na het insturen van de brief wordt uitgenodigd voor een gesprek kun je nog even benadrukken wat je allemaal over het bedrijf en de functie te weten bent gekomen. De motivatie heb je daardoor goed neergezet. De rest is voor een deel afhankelijk van je cv en de verdere inhoud van de brief. Daar kunnen wellicht vragen over worden gesteld. Hoe je daar mee om kunt gaan kun je in een ander artikel lezen op Technischwerken.nl.