Technisch Werken

Ford toont zelfrijdende Fusion Hybrid personenauto

Verschillende autofabrikanten over de hele wereld zijn bezig met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. De technieken die hiervoor worden bedacht worden in verschillende prototypes toegepast om de technologieën in  de praktijk te testen. Ford wil in te toekomst een belangrijke rol spelen in de autotechniek. Auto’s moeten volgens Ford met elkaar kunnen communiceren zodat veiliger rijden mogelijk is. In de zelfrijdende Ford Fusion Hybrid zijn verschillende technieken verwerkt die de ambities van Ford in de toekomst moeten verwezenlijken. De Ford Fusion Hybrid is echter nog een prototype. Het wordt door autofabrikant Ford beschouwd als eerste stap naar een grootschaliger ontwikkeling van auto’s die zelfrijdend zijn. Volgens Ford zal vanaf 2025 het overgrote deel van de auto’s op de wegen uitgerust zijn met speciale communicatiesystemen waardoor auto’s zelfrijdend zijn.

Net als andere autofabrikanten werkt ook de fabrikant Ford samen met een universiteit. De universiteit die met deze autofabrikant samenwerkt is de universiteit van Michigan. Daarnaast werkt Ford ook samen met verzekeringsbedrijf State Farm. Met het prototype gaat Ford de limieten testen voor auto’s die uitgerust zijn met systemen met betrekking tot zelfrijden. De Ford Fusion Hybrid heeft vier ingebouwde infraroodsensoren. Deze zeer gevoelige sensoren maken een 3D kaart van de omgeving van de auto. Ford wil in de toekomst ook een technisch systeem in de auto’s plaatsen waarmee de snelheid van de auto’s wordt afgestemd op de snelheid van het overige autoverkeer dat zich in dezelfde richting beweegt. Dit zou een belangrijke oplossing zijn voor het fileprobleem en draagt daarnaast bij aan het voorkomen van kettingbotsingen. Ook andere autofabrikanten en universiteiten zijn bezig met het ontwikkelen van vergelijkbare technologieën.

Reactie Technisch Werken
Wereldwijd worden verschillende systemen ontwikkelt waardoor de veiligheid op de autowegen en autosnelwegen kan worden verhoogt. Dit is geweldig, alleen is het wel jammer dat veel autobedrijven en universiteiten die ontwikkeling los van elkaar doormaken. Het veiligheidsaspect lijkt daardoor ondergeschikt aan patenten en het geld dat je kan verdienen met hoogstaande technologieën. Het lijkt een race tegen de klok. Het autobedrijf dat het eerst een optimaal systeem heeft ontwikkelt heeft de primeur. Men kan echter beter systemen met elkaar vergelijken en van elkaars fouten leren zodat de  kwaliteit wordt geoptimaliseerd. Dat zorgt voor een beter veiligheidsniveau. De vraag blijft natuurlijk wie verantwoordelijk is voor de gevolgen van een botsing wanneer het systeem van de auto niet goed functioneert. Dit moet duidelijk worden afgebakend.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met , ,
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!