Benzineprijs en andere factoren in de Europese markt

Op vrijdag de 13de, hoe kan het ook anders, heeft de benzineprijs haar hoogste niveau ooit gehaald. Consumentencollectief UnitedConsumers heeft dit bekend gemaakt. Ze baseerde deze uitspraak op basis van de ontwikkelingen die gaande zijn in de markt. De adviesprijs aan de pomp voor benzine is nu 1,757 euro per liter. Het laatste prijsrecord voor brandstof was op 29 april 2011. Paul van Selms van UnitedConsumers geeft aan dat de gemiddelde automobilist met het huidige bedrag voor benzine ongeveer 100 euro meer kwijt is dan in 2011.

Dit vindt ik zelf geen goede ontwikkeling en velen zullen dat bevestigingen. Door de stijging van benzineprijzen wordt alles duurder. Omdat benzine als grondproduct aardolie heeft wordt het al helemaal een kostbare aangelegenheid met een zwakke euro. Transportkosten gaan waarschijnlijk omhoog waardoor producten vervoeren ook prijziger wordt. De ontwikkelingen in het Midden-Oosten zijn niet bepaald hoopvol. Verschillende landen zijn gewikkeld in interne conflicten. Daardoor zijn buitenlandse investeerders in die landen terughoudend of vertrekken ze uit veiligheidsoverwegingen.

De economische crisis in Nederland en de rest van Europa heeft goed nieuws nodig. In plaats van duurder produceren moeten we juist duurzamer produceren. Gelukkig heeft China hetzelfde probleem met betrekking tot de aanschaf van olie. Een onbenoemde bron bij het Griekse ministerie van financiën heeft overigens donderdag gezegd dat begin februari bekend zal worden of er een deal is gesloten over de Griekse schulden. De markt is weer volop in beweging. We zullen moeten afwachten wat dit voor de Nederlandse bedrijven betekend.