Meer elektrische vrachtwagens op de snelwegen begin 2023

In Nederland neemt het aantal elektrische vrachtwagens toe. Toch is het daadwerkelijke aantal elektrische vrachtwagens in Nederland nog gering. Afgelopen week heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat aangegeven dat er in Nederland ongeveer 400 extra emissievrije vrachtwagens op de wegen zullen worden gebruikt. Dit stond althans in het persbericht. In dit bericht stond ook dat het ging om zowel om batterij- als om waterstofelektrische vrachtwagens. Hierdoor zou het vermoeden kunnen ontstaan dat ook rijden op waterstof redelijk populair is. Dit blijkt echter in de praktijk niet het geval. Bij een subsidieronde voor vrachtwagens die recent werd gehouden had geen enkele onderneming geld gevraagd voor de aanschaf van een waterstoftruck. Hoewel dit op zich wel een duidelijke indicatie geeft van de interesse in waterstoftrucks is de overheid nog steeds bereid om miljoenen euro’s te investeren in het aanleggen van waterstoftankstations door heel Nederland. Deze waterstoftankstations worden speciaal voor waterstofvrachtwagens geplaatst.

Door deze ontwikkeling wordt duidelijk dat de overheid meer vertrouwen heeft in waterstof vrachtwagens dan de bedrijven die de vrachtwagens aanschaffen.  Vanuit cijfers die door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zijn opgevraagd door nieuwswebsite NU.nl is echter naar voren gekomen dat er niet één keer een subsidie werd aangevraagd voor de aanschaf van een waterstofvrachtwagen. Alle 400 emissieloze vrachtwagens waarvoor wel subsidie is aangevraagd zijn voorzien van een batterij. Daarnaast waren er nog 1.200 aanvragen voor elektrische vrachtwagens die niet meer aanspraak konden maken op de subsidiepot van de overheid. De subsidiepot was namelijk leeg door de 400 aanvragen die daarvoor al werden gedaan. Interessant is dat er naast de 1.200 aanvragen geen enkele aanvraag was voor een waterstoftruck. Een woordvoerder van het RVO gaf aan dat in 2022 voor 9 waterstoftruck subsidie werd aangevraagd. Dat was slechts 3 procent van het totale aantal subsidie aanvragen voor emissieloze vrachtwagens.