Olieprijs gezakt eind november 2022

De afgelopen tijd is het erg onrustig in China. Dat land heeft een zeer streng coronabeleid waar steeds meer weerstand tegen ontstaat. China is de tweede economie van de wereld. Dat zorgt er voor dat in China veel grondstoffen worden verbruikt waaronder olie. Nu het in China erg onrustig is geworden zijn de verwachtingen voor de oliemarkt ook veranderd. Men verwacht dat de onrust in China een effect zal hebben op de Chinese industrie. Er ontstaat veel onzekerheid over de energievraag van China. Deze onrust zorgt er voor dat investeerders hun risicobereidheid gaan veranderen. Door deze ontwikkelingen is de olieprijs van Amerikaanse olie maandag 28 november 2022 gezakt met 3 procent. Daardoor kwam de prijs van Amerikaanse olie uit op 73,98 dollar per vat. Een vat Brentolie werd 2,9 procent goedkoper en kwam op 81,24 dollar per vat.

China is grootste importeur van olie

Op dit moment in China de grootste importeur van olie over de gehele wereld. Door het strenge coronabeleid werd een uitverkoop van grondstoffen op gang gebracht. Investeerders zoeken hun toevlucht ook in de Amerikaanse dollar. De hogere dollarprijs zorgt er voor dat grondstoffen wereldwijd een minder interessante investeringsbron worden. De afgelopen 12 maanden zijn er in de olieprijs verschillende schommelingen geweest. Dat komt onder andere door de invloed die is ontstaan door de sancties ten gevolge van de oorlog in Oekraïne. Zo is er de afgelopen tijd ook gesproken over een zogenaamd prijsplafond voor Russische olie.

Effecten van sancties

Het is echter onduidelijk wat de effecten zijn van deze maatregelen. Deze effecten kunnen namelijk ook nadelig uitpakken voor de EU. Tot nog toe zijn de sancties die Europa heeft toegepast niet alleen maar in het nadeel geweest van Rusland. Ook Rusland heeft een belangrijke invloed op de energiemarkt van Europa. Het aardgas vanuit Rusland is nog steeds van groot belang voor de gasvoorziening van de EU. Kort geleden heeft Rusland al aangegeven dat ze de gastoevoer richting de EU verder wil beperken. Inmiddels krijgt de EU ook steeds meer aardgas uit andere landen doormiddel van het transport van Lng oftewel vloeibaar gemaakt aardgas.