De Concorde wordt niet meer gebruikt. Dit was een supersonisch passagiersvliegtuig omdat het twee keer sneller dan de snelheid van geluid kon vliegen. Sinds de Concorde is er vanaf 2003 geen nieuw supersonisch passagiersvliegtuig meer gebouwd. Daar komt nu verandering in want de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is van plan om een nieuw supersonisch vliegtuig te ontwikkelen voor het vervoeren van passagiers. De NASA heeft daarvoor vliegtuigbouwer Lockheed Martin een opdracht gegeven. Joris Melkert, docent Luchtvaarttechniek aan de TU Delft heeft in het NOS Radio 1 Journaal aangegeven dat het maken van een supersonisch vliegtuig er voor zorgt dat men rekening moet houden met de neus van het vliegtuig. De Concorde heeft bijvoorbeeld een spitse neus. Echter kan men tijdens de start en de landing niet over de neus van het vliegtuig heen kijken. Dat bemoeilijkt het gezicht van de piloot en daarom is de neus toentertijd naar beneden geknikt aldus de docent Luchtvaarttechniek.
Ook het nieuwe vliegtuig moet sneller gaan dan het geluid. Het vliegtuig krijgt de naam X-plane en moet op 16 kilometer hoogte een snelheid hebben van ruim 1500 kilometer per uur. Deze snelheid is hard genoeg om in 3,5 uur een afstand af te leggen van New York naar Londen. Dergelijke vliegtuigen zitten vol met techniek en kosten daardoor behoorlijk wat geld. De X-plane zal waarschijnlijk 200 miljoen euro gaan kosten. De eerste testvluchten met dit nieuwe supersonische vliegtuig zullen plaatsvinden in 2021. Tijdens deze vluchten wordt ook gekeken of men het geluidsniveau acceptabel vind. Waarschijnlijk zullen de eerste echte vluchten met passagiers pas plaatsvinden in 2035. Het grote nadeel van deze vliegtuigen is dat er veel brandstof nodig is om de vereiste snelheden te bereiken. Daardoor twijfelt Luchtvaartdocent Melkert of het supersonische vliegtuig X-plane ooit commercieel aantrekkelijk wordt. Bovendien is ook de luchtvaartsector wereldwijd gebonden aan klimaatafspraken waarbij er juist eerder minder dan meer brandstof verstookt moet worden tijdens de vluchten. Het gebruiken van een X-plane draagt daarom niet bij aan een klimaatneutraal of CO2 neutraal luchtvaartbeleid.