Wordt social media minder belangrijk bij solliciteren in 2019?

Social media was de afgelopen jaren zeer populair op internet. Iemand die geen account had op Facebook en LinkedIn hoorde er eigenlijk niet meer bij. Ook bedrijven gebruikten de social media netwerken bijvoorbeeld om hun bedrijf te promoten en nieuws te delen. Ook vacatures werden via social media gedeeld. Headhunters, uitzendbureaus en andere intermediairs op de arbeidsmarkt gebruikten social media eveneens om vacatures te verspreiden en kandidaten te zoeken. Zo werden de verschillende soorten social media in Nederland overspoeld met reclame en aanbiedingen. Voor de gebruikers van social media werd het er niet altijd beter op.

Social media wordt overspoelt
De reclame en aanbiedingen werden in dusdanige hoeveelheden over het internet uitgestort dat veel mensen er niet meer naar kijken en er al helemaal niet meer op klikken. Social media lijkt minder populair te worden. Vooral de berichten over het delen van persoonsgegevens en andere privacyaspecten zorgen er voor dat steeds minder mensen gebruik willen maken van digitale sociale netwerken. Het aantal gebruikers van social media is in 2018 zelfs met meer dan een half miljoen gedaald.

Sollicitatieplicht en social media
Niet alleen werknemers en werkzoekenden worden overspoeld met berichten doormiddel van social media. Ook bedrijven kunnen rekenen op een goedgevulde mailbox en veel berichten vanuit social mediaplatformen. Bedrijven die open staan voor online sollicitaties kunnen ook rekenen op veel berichten van sollicitanten. Dat is over het algemeen wenselijk tenzij bedrijven helemaal platgegooid worden door mails van kandidaten en sollicitanten die totaal niet geschikt zijn voor de functie en enkel en alleen solliciteren om aan hun sollicitatieplicht te voldoen. Het voldoen aan een sollicitatieplicht wordt door internet en social media makkelijker maar deze sollicitatieplicht moet geen doel op zich worden. Het doel van de sollicitatieplicht is namelijk mensen aan het werk helpen en niet om bewijsmateriaal te innen om recht te behouden op een WW uiterking.

Onderzoek naar social media
Dit kwam naar voren uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom. De daling van de populariteit van social media heeft gevolgen voor het gedrag van personen en bedrijven. Het gebrek aan vertrouwen in digitale systemen zorgt er voor dat mensen meer gaan investeren in netwerken die persoonlijker zijn. Mensen willen een goed en vertrouwd gevoel overhouden aan communicatie. Persoonlijke communicatie zal daarom in de toekomst waarschijnlijk geprefereerd worden boven onpersoonlijke communicatie via social media. Dat heeft ook zijn effect in sollicitaties die gerichter zullen worden. Ook mogen bedrijven en uitzendbureaus steeds minder gebruik maken van social media om kandidaten voor vacatures te zoeken. Voor deze organisaties wordt social media daarom de komende jaren ook minder interessant.

Sollicitatieproces gaat wijzigen
Solliciteren zal in Nederland waarschijnlijk veranderen dat hoort nu eenmaal bij de ontwikkelingen. Ook de sollicitant zal nieuwe vaardigheden moeten aanleren. Het is belangrijk dat mensen weer leren om persoonlijk te communiceren in plaats van heel snel en onpersoonlijk via social media. Gespreksvoering en persoonlijke presentatie worden belangrijker. De eerste indruk zal in veel gevallen wel via social media zijn of via een email maar daarna zullen al snel gesprekken volgen waarin de kandidaat een indruk van zichzelf of haarzelf zal neerzetten bij de klant.

Solliciteren wordt eerlijker
Het sollicitatieproces zal de komende tijd waarschijnlijk ook eerlijker worden. In social media ontstaat namelijk een bepaalde beeldvorming over een persoon en die blijkt zowel in positieve als in negatieve zin niet altijd met de praktijk te kloppen. Om die reden is social media ook niet heel veel waard gebleken tijdens sollicitatieprocessen. Op social media ontstaat namelijk niet altijd een eerlijk beeld van wie men is of wat men kan. Wettelijk mogen bedrijven social media van sollicitanten of kandidaten niet eens meenemen in de sollicitatieprocedure in verband met de privicy. Dat wil overigens niet zeggen dat bedrijven dit niet doen. Het is namelijk lastig te controleren wie welke social media heeft geraadpleegd en waarom. Door minder gebruik te maken van social media wordt dit probleem automatisch opgelost.