Woningverkoop weer sterk gestegen eind 2013

Donderdag 9 januari 2014 heeft de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) cijfers bekend gemaakt over de woningverkoop in het laatste kwartaal van 2013. De cijfers van de grootste makelaarsorganisatie van Nederland tonen aan dat het vierde kwartaal van 2013 het beste kwartaal is geweest voor de woningverkoop in Nederland. In dit kwartaal werden door de NVM-makelaars in totaal 27.018 woningen verkocht. Volgens de Nederlandse Vereniging van Makelaars zou het totaal van het aantal huizen dat verkocht is in Nederland in kwartaal vier van 2013 ongeveer op 36.300 komen.

Het jaar 2013 was beter voor de huizenverkoop dan het jaar 2012. Het totaal aantal woningen dat door NVM-makelaars in 2013 is verkocht komt op 87.404 dit is een stijging van 2,2 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vermoedelijk ligt het totaal aan woningverkopen van 2013 op 117.000. Hierin zijn ook de transacties opgenomen die andere makelaars hebben uitgevoerd. In het begin van 2013 verliep de woningmarkt nog moeizaam. Het eerste kwartaal van dat jaar was meteen ook het slechtste kwartaal. Na dat kwartaal verliep de woningverkoop alleen maar beter. Het laatste kwartaal van 2013 was de woningverkoop het meest gestegen. De stijging was zo groot dat in het laatste kwartaal twintig procent meer woningverkopen dan in het derde kwartaal van 2013 tot stand werden gebracht.

Reactie van Technisch Werken
Het is goed nieuws dat de woningverkoop aan het einde van 2013 is gestegen. Toch zijn we nog niet op het niveau beland van de woningverkoop die plaatsvond voor de crisis. Elk herstel moet echter wel als blijk van een herstellend consumentenvertrouwen worden beschouwd. Geld moet rollen, zeggen ze wel eens in de economie. Het stijgende aantal woningtransacties laat zien dat mensen geld durven te besteden aan één van de grootste aankopen die ze in hun leven zullen doen.

Het is belangrijk dat dit consumentenvertrouwen doorzet in de komende jaren. Hierbij moet niet alleen gekeken worden naar de woningmarkt. Ook binnenlandse bestedingen met betrekking tot de aanschaf van producten en diensten zal moeten stijgen. Dit is goed voor de afzet en omzet van Nederlandse bedrijven. Wanneer die een beter financieel resultaat zullen behalen leidt dit tot het behoud van banen. Als bedrijven minder medewerkers ontslaan raken er minder medewerkers afhankelijk van een uitkering. Daarnaast is het behoud van een baan ook belangrijk voor de financiële zekerheid van mensen. Wanneer deze zich financieel zeker voelen zijn ze zich bewust van hun koopkracht. Deze koopkracht is belangrijk voor een herstellend consumentenvertrouwen. Economie is natuurlijk in grote mate afhankelijk van emotie. Daarom moeten we deze positieve ontwikkelingen op de markt zeker blijven noemen als tegengewicht voor alle negatieve berichtgeving.