Op 1 januari 2016 zijn de bijtellingsregels veranderd voor auto’s in Nederland. Deze regels zijn nu minder gunstig voor automobilisten dan de regels in 2015. Dit heeft voor een stijging van de autoverkoop gezorgd in 2015. Vooral aan het einde van 2015 werden verhoudingsgewijs veel auto’s verkocht in Nederland. Dit had echter tot gevolg dat er in 2016 minder auto’s werden verkocht. Ook de verkoop van elektrische wagens in Nederland is in het eerste kwartaal van 2016 achteruit gegaan.
Vrijdag 29 april 2016 heeft de Europese brancheorganisatie ACEA cijfers gepubliceerd over de verkoop van elektrische auto’s. Daaruit blijkt dat het aantal verkopen van nieuwe elektrische personenauto’s en hybrides met een stekker in het eerste kwartaal van 2016 ongeveer 60 procent lager lag dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het laatste kwartaal van 2015 ging het zeer goed met verkoop van elektrische auto’s in Nederland. Zo goed zelfs dat Nederland goed was voor bijna de helft van de totale verkopen van elektrische auto’s in de hele Europese Unie. Personen die in 2015 een hybride met stekker kochten hadden nog de mogelijkheid om te kunnen profiteren van de toen geldende gunstigere belastingregels.
In de eerste drie maanden van 2016 werden in Nederland 2335 nieuwe elektrische personenauto’s en hybrides met een stekker verkocht. In het eerste kwartaal van 2015 werden nog 5920 verkocht. Nederland doet het zeer slecht als je het vergelijkt met de rest van Europa. In de gehele Europese Unie nam de verkoop van elektrische auto’s de eerste drie maanden van 2016 op jaarbasis toe met krap 27 procent toe. Dr verkoop steeg daardoor tot 35.730 verkochte auto’s in Europa.
Reactie van Technisch Werken
Het veranderen van de bijtelling voor zuinige auto’s is geen verstandige keuze geweest van de overheid. De verkoop van elektrische auto’s is drastisch omlaag geschoten. De overheid moet structurele oplossingen en regels bedenken om de aanschaf van elektrische auto’s blijvend te stimuleren.