Iedere dag wordt de chat-app WhatsApp wereldwijd door een miljard mensen gebruikt. WhatsApp is een onderdeel van Facebook. Het bericht over de gebruikersaantallen werd woensdag 26-07-2017 bekendgemaakt. Ongeveer een jaar geleden werd nog bekend gemaakt dat WhatsApp maandelijks 1 miljard gebruikers had. Inmiddels worden dagelijks ongeveer 55 miljard berichten via WhatsApp verstuurd. Daarnaast worden ook 4,5 miljard foto’s en 1 miljard video’s via deze App verzonden.
Mark Zuckerberg de directeur van Facebook maakte tijdens een gesprek met investeerders de kwartaalcijfers van het bedrijf bekend. Volgens Zuckerberg gebruiken 250 miljoen mensen per dag de functie WhatsApp Status. De functie WhatsApp Status lijkt op de Stories-functie in Snapchat en Instagram. Met WhatsApp Status kunnen gebruikers van WhatsApp filmpjes en foto’s delen die voor al hun contacten 24 uur zichtbaar zijn.
Deze functie werd als eerste op de markt gebracht door Snapchat. Al spoedig werd door Facebook een variant hiervan op de markt gebracht die gebruikt kon worden in haar eigen apps. Op die manier gaat Facebook de concurrentie aan met Snapchat. Het bedrijf Snapchat zag haar beurwaarde de afgelopen maanden krimpen. Ook op het gebied van apps wordt een stevige concurrentiestrijd gevoerd in de wereld.
Reactie van Technisch Werken
Uiteindelijk staat de klant of gebruiker hierbij centraal, tenminste dat denken ze. De gebruiker wordt steeds meer gedwongen om van bepaalde apps gebruik te maken. Bedrijven als Facebook met apps zoals WhatsApp hebben een enorme invloed op de markt. Deze invloed willen ze niet kwijt raken. Verschillende innovatieve startups kunnen wel met nieuwe apps komen maar wanneer Facebook hier ook winst in ziet zullen er door dit bedrijf eigen varianten worden ontwikkeld die gekoppeld zijn aan WhatsApp.
Omdat WhatsApp al voldoende is geïntegreerd en veelvuldig wordt gebruikt in de wereld zullen de innovatieve apps van startups al snel worden vergeten en de varianten van Facebook worden overgenomen door de gebruikers. Door deze werkwijze wordt duidelijk dat eerder de bedrijven zoals Facebook centraal staan in plaats van de klant.