Werkgevers moeten sollicitanten waarschuwen bij controle social media in sollicitatieproces

Social media wordt al geruime tijd gebruikt door werkgevers als een extra mediamiddel waarmee de werkgever een extra goed beeld kan vormen van de sollicitanten. Op internet is het vaak vrij eenvoudig om de profielen van mensen te zoeken en te beoordelen. Veel mensen hebben via social media een profiel aangemaakt. De doeleinden waarvoor mensen social media gebruiken zijn echter verschillend. Veel mensen gebruiken facebook bijvoorbeeld om contacten te onderhouden met vrienden, familie, buren, collega’s en andere bekenden. Niet iedereen houdt er rekening mee dat ook bedrijven de foto’s en informatie van social media kunnen raadplegen bij een sollicitatieprocedure.

Transparant
Volgens minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken moeten werkgevers die tijdens een sollicitatieproces de profielen op sociale media van sollicitanten bekijken daar duidelijk en transparant over zijn. Dit geeft minister Asscher aan als antwoord op vragen van Tweede Kamerleden Bas van ‘t Wout en Sven Koopmans (beiden VVD). Bedrijven zouden ook voorafgaande aan de sollicitatie duidelijkheid moeten geven over het feit dat screening via Social Media onderdeel vormt van de sollicitatieprocedure.

Artikel 29-Werkgroep
De vragen werden door de Kamerleden gesteld op basis van een document dat de Artikel 29-Werkgroep eerder dit jaar had gepubliceerd. De Artikel 29-Werkgroep is een samenwerkingsverband van Europese privacywaakhonden. Volgens het document is voor werkgevers verboden om internet te gebruiken om extra informatie te vinden over sollicitanten. Dit mogen bedrijven alleen doen als ze daarvoor een goede reden hebben. Ook social media mag niet zonder gegronde reden worden bekeken om meer informatie te verkrijgen over sollicitanten.

Zakelijke en privénetwerken
Werkgevers moeten volgens Asscher duidelijk kunnen:  “onderbouwen dat een online check noodzakelijk is voor het behartigen van een gerechtvaardigd belang”. Volgens de minister het bezoeken van een zakelijk online profiel zoals op LinkedIn door bedrijven wel eerder gerechtvaardigd dan het controleren van privéprofielen op social media netwerken zoals Facebook.