Volkswagen wil voor 2018 ongeveer 3000 banen schrappen vanwege dieselschandaal

Volkswagen is in 2015 in opspraak gekomen vanwege de zogenoemde sjoemelsoftware die is aangetroffen in een aantal Volkswagenmodellen. Dit wordt ook wel het dieselschandaal genoemd. Met de sjoemelsoftware van Volkswagen werden milieutesten van de desbetreffende auto’s gemanipuleerd zodat de testresultaten een positievere uitslag gaven dan de praktijk. Het spreekt voor zich dat het manipuleren van milieutesten verboden is. Deze twijfelachtige bedrijfsvoering heeft de naam van Volkswagen veel schade toegebracht. Het bedrijf moet alle auto’s die zijn voorzien van de manipulerende sjoemelsoftware naar de fabriek of dealers terugroepen. Daar worden de auto’s ontdaan van deze illegale software zodat de auto’s weer een eerlijk beeld tonen tijdens milieutesten.

Het bedrijf Volkswagen moet naast het herroepen van auto’s ook bezuinigen omdat het bedrijf door haar handelswijze ook minder winst heeft gemaakt. Volkswagen is daarom van plan om tot het einde van 2017 in totaal 3000 banen te schrappen. Het zou hierbij gaan om voornamelijk administratieve banen. Het overgrote deel van de arbeidsplaatsen zal verdwijnen op kantoren in Duitsland. Deze kostenbesparing moet er voor zorgen dat het bedrijfsresultaat van Volkswagen verbetert. Het bedrijf wil bovendien efficiënter gaan werken. Dit hebben ingewijden van het autoconcern aan het Duitse persbureau DPA gemeld.

Het grootste deel van de banen zou verdwijnen doordat men vacante posities niet gaat invullen met nieuw personeel. Daarnaast gaat het bedrijf er ook op aansturen dat werknemers vroegtijdig met pensioen gaan. De posities die daardoor vrijkomen worden niet ingevuld met nieuwe werknemers. Daardoor neemt het aantal fulltime functies af in het bedrijf. Ook overweegt het bedrijf om werknemers over te plaatsen naar andere posities.

Reactie van Technisch Werken
Volkswagen moet bezuinigen vanwege haar eigen dieselschandaal. Dat het personeel daaronder moet lijden is natuurlijk zeer spijtig. Het aantal banen dat verdwijnt is fors en heeft een impact op de werkgelegenheid in Duitsland. Uiteindelijk heeft het personeel dat moet vertrekken vaak niets te maken gehad met het dieselschandaal en kan men hen bovendien niet verantwoordelijk houden voor het feit dat dit schandaal heeft plaatsgevonden. Dat kan men echter wel de top aanrekenen. De top wikkelt de schade echter af op lagere rangen en dat is onverkoopbaar. De opmerking dat er veel banen verdwijnen door natuurlijk verloop en het niet invullen van vacante posities lijkt mooi maar zou men daar werkelijk 3000 banen mee kunnen krimpen?