Volkswagen verkocht minder in eerste helft van 2016

Volkswagen heeft een lichte daling gemerkt in de verkoop in de eerste twee kwartalen van 2016. In de eerste helft van 2016 werden in totaal 2,93 miljoen auto’s van Volkswagen verkocht. In 2015 werden in dezelfde periode nog 2,95 miljoen auto’s verkocht. Vooral in Rusland was er sprake van een flinke daling in de verkoop van Volkswagen. Ook in West-Europa viel de verkoop van Volkswagen tegen. Daarentegen steeg de verkoop van Volkswagen juist in Midden- en Oost-Europa. Ook in Azië werden meer Volkswagens verkocht.

Dit kwam voor een groot deel door de stijgende verkoop van Volkswagen in China. In China kwam de verkoop van Volkswagen namelijk op een nieuw record. Er werden in de eerste twee kwartalen van 2016 ongeveer 1,4 miljoen auto’s in China van het merk Volkswagen verkocht. Dit is een zeer hoog aantal en daarom is de Chinese markt de belangrijkste markt voor Volkswagen. Volkswagen-verkoopdirecteur Jürgen Stackmann is positief gestemd over de verkoopcijfers.

Hij geeft aan dat de verkoopresultaten duidelijk maken dat consumenten nog steeds veel vertrouwen hebben in het merk Volkswagen. Het dieselschandaal of de affaire met de sjoemelsoftware is nog niet voorbij voor Volkswagen. Het is ongeveer een jaar geleden dat de sjoemelsoftware aan het licht kwam bij het automerk. Met de zogenaamde sjoemelsoftware werden de testresultaten van Volkswagens gemanipuleerd. De Volkswagens leken door de sjoemelsoftware in een testomgeving veel minder milieubelastend dan in de praktijk op de weg het geval was.

Reactie van Technisch Werken
Volkswagen is wereldwijd een toonaangevend merk en voor het schandaal met de sjoemelsoftware was het merk eigenlijk onberispelijk. De auto’s waren van degelijke kwaliteit en de ontwerpen zijn ook prima. Kortom er was niets mis met een Volkswagen. Door de sjoemelsoftware kwam echter aan het licht dat Volkswagen niet onberispelijk is. Het zou echter verbazingwekkend zijn als alleen Volkswagen onjuist heeft gehandeld. Er zijn wereldwijd zeer veel automerken met allemaal speciale technologieën. Zou alleen Volkswagen maar sjoemelsoftware gebruiken? Ondanks een aantal onderzoeken, onder andere bij Renault, lijkt het er op dat er geen ander automerk echt veroordeeld wordt. Zou Volkswagen echt als enig automerk verkeerd zijn of heeft men bewust dit populaire merk extra onderzocht?