Vertrouwen in banken toegenomen in 2020

Consumenten hebben iets meer vertrouwen in hun eigen bank en de gehele bankensector gekregen het afgelopen jaar. Dat komt naar voren uit de Vertrouwensmonitor van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) die ieder jaar wordt gepubliceerd. In het derde kwartaal van 2020 kwam het vertrouwen in de bankensector van Nederland zelfs op het hoogste niveau sinds 2015 toen gestart werd met een onderzoek op dit gebied. De banken hebben voor dit onderzoek een onderzoeksbureau ingeschakeld met de naam Ipsos. Dit bureau vraag aan consumenten hoe zij de dienstverlening van hun bank waarderen. Daarvoor wordt een schaal gebruikt van 1 tot en met 5. Het getal 1 is dus de laagste score en het getal 5 dus de hoogste score op het gebied van betrouwbaarheid.

Punten voor banken

Over heel vorig jaar hebben consumenten de banken een waardering van 3 punten gegeven. Gemiddeld gaven consumenten hun eigen bank een score van 3,3 punten. Klanten van kleine banken bleken overigens meer vertrouwen in hun bank te hebben dan klanten van grotere banken in Nederland. Over het klantcontact zijn consumenten beduidend minder tevreden. Ten opzichte van 2019 hebben ook minder mensen contact opgenomen met hun bank. Als men al contact had opgenomen met een bank dan voelde men zich over het algemeen minder goed behandeld op het gebied van het beantwoorden van vragen dan in 2019. Voor de omgang met de privacy geven consumenten de banken een score van 3,6 punten en de manier waarop de bedrijven hun maatschappelijke rol vervullen krijgt een 3,4. Deze aspecten werden dit jaar voor het eerst meegenomen in het onderzoek.