Verkoopstijging SUV’s brengt klimaatdoelstelling in gevaar in 2019 en 2020

Vorig jaar was 42 procent van alle auto’s die wereldwijd verkocht werden een SUV. Dit zijn automodellen die ten opzichte van andere autotypen sterk vervuilend zijn. Een SUV oftewel een Sports Utility Vehicle gebruikt gemiddeld ongeveer 25 procent meer fossiele brandstof dan een doorsnee personenauto. Dat heeft onder andere te maken met de omvang en het gewicht van een SUV. Deze voertuigen stoten daardoor veel meer CO2 uit dan bijvoorbeeld de traditionele auto’s. In Amerika is de SUV met name populair. Tweederde van alle nieuwe auto’s di daar verkocht werden was een SUV.

Ook in Nederland blijkt de SUV populair op de automarkt. In 2010 was ongeveer zeven procent van de nieuwe auto’s die verkocht werden een SUV en in 2018 ongeveer dertigprocent. Dat is bijna een derde van alle nieuwe auto’s die verkocht werden. Als deze ontwikkeling niet wordt gestopt neemt het aantal sterk vervuilende auto’s de komende jaren verder toe en komen klimaatdoelstellingen in het gedrang.