In Nederland zijn in 2015 aanzienlijk meer elektrische auto’s verkocht. In totaal werden er 43.000 nieuwe elektrische personenauto’s en hybrides met een stekker verkocht. Deze informatie is naar voren gekomen uit de verkoopcijfers van brancheorganisatie ACEA. Op vrijdag 5 februari 2016 werden de cijfers van deze brancheorganisatie gepubliceerd. Deze verkoopcijfers zorgen er voor dat Nederland koploper is in Europa op het gebied van de verkoop van elektrische auto’s.
Consumenten die in 2015 nog een hybrideauto kochten met een stekker aansluiting hadden nog de mogelijkheid om te profiteren van gunstiger belastingregels. Per 1 januari 2016 zijn de bijtellingsregels gewijzigd. Daardoor is het minder gunstig om in 2016 een hybride auto te kopen dan in 2015. Dit zorgde voor een terugloop in de verkoop van hybrideauto’s in 2016.
Dat belastingvoordeel voor veel mensen een belangrijke prikkel is om een elektrische auto of een hybride auto aan te schaffen blijkt uit de enorme verkooptoename. In Nederland verliep de verkoop van elektrische auto’s in het laatste kwartaal zo goed dat de verkoopcijfers de cijfers van Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië bij elkaar overtroffen. Met meer dan 25.000 nieuwe elektrische auto’s aan het einde van 2015 was de verkoop van elektrische auto’s in Nederland zo succesvol dat dit getal gelijk stond aan de helft van de verkopen van elektrische auto’s in de hele Europese Unie.
Reactie van Technisch Werken
Het is goed dat de verkoop van elektrische auto’s zo aanzienlijk is gestegen in Nederland. Een nadeel is echter dat deze cijfers een vertekend beeld vormen van de ware reden waarom elektrische auto’s worden aangeschaft. Men is namelijk niet milieubewuster geworden. De stijging in de verkoop van elektrische auto’s en hybride auto’s met een stekker is enkel en alleen het gevolg van het wegvallen van het belastingvoordeel in 2016. Het gaat dus puur om geld. Daardoor is er geen structurele oplossing voor het beperken van de CO2 uitstoot van auto’s. Daar moet men nog een concreet antwoord op vinden.