Verhoging bijtellingspercentage zorgt voor stijging autoverkoop december 2015

Het onafhankelijk kennisbureau Aumacon verwacht dat er in december 2015 ongeveer veertigduizend nieuwe auto’s worden verkocht in Nederland. Over het algemeen worden er in de decembermaand rond de elfduizend auto’s verkocht. Deze decembermaand zal de autoverkoop echter toenemen. De reden hiervoor is het feit dat bijtellingspercentage voor een hoop plug-in hybrides vanf 1 januari 2016 omhoog gaat van 7 naar 15 procent. Andere soorten auto’s krijgen ook te maken met een verhoging van de bijtelling. Zo zijn er auto’s die niet langer in de categorie van 14 procent bijtelling vallen, maar in die van 21 procent.

Autoverkoop in november 2015
Ook in de maand november van 2015 nam het aantal autoverkopen toe in Nederland. In die maand werden in Nederland 40.516 auto’s afgeleverd door autodealers. Als men dit vergelijkt met dezelfde maand in 2014 dat is er sprake van een toename van 25,9 procent. In november 2014 werden nog 32.192 wagens verkocht. De maand november 2015 is nu de zesde maand op rij dat de autoverkopen in Nederland zijn gestegen ten opzichte van 2014. In Nederland werden in de eerste elf maanden van 2015 in totaal 380.367 nieuwe auto’s verkocht. In 2014 was over dezelfde periode het aantal autoverkopen op 351.360 uitgekomen. Ten opzichte van 2014 is de autoverkoop in Nederland over de eerste 11 maanden met 8,3 procent toegenomen.

Zakelijke markt
De bijtelling is eigenlijk alleen maar interessant voor de zakelijke markt. Particulieren houden zich niet zo bezig met bijtelling. Het is daarom niet verwonderlijk dat de toename in de autoverkoop volledig toegeschreven kan worden aan de zakelijke markt. In dit segment nam de autoverkoop toe met 26,3 procent. De belangrijkste zakelijke afnemers zijn autoleasebedrijven en autoverhuurbedrijven. In dit segment werden 163.283 nieuwe auto’s verkocht. In 2014 waren dat nog 129.264 wagens.

Particulieren
Particulieren hebben juist minder interesse in de aanschaf van nieuwe auto’s. Particulieren kochten in de eerste elf maanden van 2015 juist minder auto’s dan vorig jaar. De privé-aankopen van auto’s nam af met 4,8 procent. In 2014 was de verkoop nog uitgekomen op 132.804. Dit jaar, in 2015, kwam het aantal verkopen op 126.425.

Volkswagen
Ondanks alle problemen met sjoemelsoftware is Volkswagen in november van 2015 nog steeds het bestverkochte automerk in Nederland. Daarna volgen de automerken Peugeot en Volvo. De bestverkochte auto was in Nederland de Peugeot 308. Op de tweede plek staat de Volkswagen Golf en op de derde plek de VW Passat. In de top drie van bestverkochte auto’s staan dus twee Volkswagens.

Reactie van Technisch Werken
De overheid heeft een enorme invloed op de markt. Dat blijkt maar weer eens duidelijk uit bovenstaand nieuwsbericht. Als men veranderingen doorvoert in de belastingen veranderen mensen hun gedrag op de markt. In dit geval profiteert de autosector maar aan het begin van 2016 moet men niet verbaasd zijn als het aantal autoverkopen juist afneemt.