Door de digitalisering en de fintech ontwikkelingen zijn steeds meer bedrijven gedigitaliseerd en zijn er ook meer webshops ontstaan. Het gevolg is dat er steeds meer winkels in Nederland leeg komen te staan. Deze winkelpanden staan bovendien geruime tijd leeg en dat is niet bevorderlijk voor het straatbeeld. Daarom hebben gemeenten steeds vaker horen naar plannen om winkels te verbouwen en een andere bestemming te geven. Een voorbeeld van een bestemming die steeds meer aantrekkingskracht heeft op de markt is de woonbestemming.
Winkels worden vaker omgebouwd tot woningen. Door een winkel om te bouwen tot een woning pakt men niet alleen de leegstand aan maar ook het tekort aan woningen dat vaak in steden en binnensteden heerst. Het is inmiddels het vierde jaar waarin de winkelleegstand is gedaald. Dit werd donderdag 10 januari 2019 gemeld door onderzoeksbureau Locatus. Door het ombouwen van winkels tot woningen is de leegstand in 2018 teruggelopen van 7 procent naar 6,7 procent. Voor veel eigenaren van vastgoed wordt het aantrekkelijker om winkels te verbouwen tot woningen. Leegstand is ook voor vastgoedeigenaren niet aantrekkelijk. Bovendien dalen de huurprijzen voor winkels de afgelopen tijd terwijl de prijzen van huurwoningen juist stijgen.