Uitzendconcern Randstad gaat een groot deel van haar vestigingen verhuizen vanaf volgend jaar. In totaal zal het uitzendbureau tientallen vestigingen van het uitzendbureau verhuizen. Een groot deel van deze vestigingen zijn zogenaamde A-locaties en bevinden zich bijvoorbeeld in drukke winkelstraten. Van de 206 fysieke van het uitzendbureau zal dus een gedeelte dichter bij de bedrijven worden geplaatst. Dit bericht werd dinsdag 21 november 2017 bekend gemaakt door het Financieele Dagblad (FD). Het bericht verscheen in het FD nadat de directeur Reiant Mulder bekend had gemaakt wat het uitzendbureau van plan was met haar vestigingen. Mulder is de directeur van de Nederlandse tak van het uitzendbureau.
Digitale strategie
Mulder heeft de nieuwe digitale strategie van de uitzendgroep laten ontwikkelen. Het uitzendbureau zal een groot deel van haar vestigingen verhuizen maar een aantal prominente “flagshipstores'”in de grote steden zullen echter niet worden verhuist. De directeur geeft aan dat het uitzendbureau het niet meer moet hebben van de zogenaamde inloop van werkzoekenden. In plaats daarvan zouden veel uitzendkrachten hun zoektocht naar werk juist online doen. Ongeveer 99 procent van de werkzoekenden zou online beginnen met het zoeken naar werk aldus de directeur van het uitzendbureau. Hij geeft aan dat ook oudere werkzoekenden vrijwel volledig digitaal leven op dit gebied.
Uitzendbureaus automatiseren
Door het verhuizen van de vestigingen van het uitzendbureau hoopt Randstad te besparen op de huur van de panden die ze gebruikt. De huurprijs per vierkante meter is nu eenmaal hoger op een A-locatie dan op een andere locatie. Het uitzendbureau wil het geld dat ze met de huur bespaard gaan investeren in nieuwe technologie. Op dit moment worden bij het uitzendbureau eenvoudige kortstondige uitzendbanen al gekoppeld aan kandidaten die hiervoor in aanmerking komen. Dit gebeurt automatisch in een systeem doormiddel van een algoritme. Randstad wil in de toekomst ook kandidaten met een hogere opleiding koppelen aan vacatures in haar CRM-systeem. Daardoor wordt het uitzendbureau in grote mate geautomatiseerd.