Uitgaven Nederlandse consumenten in mei 2020 met 12,8 procent gedaald

De uitgaven van consumenten zijn in de maand mei gedaald met 12,8 procent. Dat betekent dat consumenten minder geld hebben uitgegeven. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, die de cijfers publiceerde, zijn er met name minder uitgaven gedaan op het gebied van diensten. Hierbij worden een aantal voorbeelden genoemd. Zo hebben consumenten minder vaak de horeca bezocht en zijn er ook minder pretparken en sportscholen bezocht in de maand mei van 2020 ten opzichte van dezelfde maand in 2019.

Grote daling

Volgens het CBS gaat het in 2020 om de op één na grootste daling die ooit op het gebied van consumentenuitgaven is gemeten. De krimp heeft natuurlijk veel te maken met de coronacrisis en de zogenaamde lockdownmaatregelen die daaruit voortvloeien. Deze maatregelen hebben vooral veel invloed gehad op de dienstensector. De omzet in de dienstensector daalde met 22,4 procent.

Meer sectoren hebben gevolgen gemerkt

Niet alleen de hiervoorgenoemde sector heeft last gehad van de maatregelen die zijn ingevoerd om de coronacrisis te beteugelen. Zo heeft ook de sector openbaar vervoer er last van gehad ook theaters en voetbalclubs hebben te maken gehad met minder inkomsten. Aan sommige diensten werd echter meer geld besteed volgens het CBS. Hierbij kun je denken aan verzekeringen, koeriersdiensten maar ook het afsluiten van abonnementen op de telefoon.

Wel meer bestedingen aan woninginrichting

Aan bepaalde goederen werden ook meer bedragen besteed. Hierbij kun je denken aan de inrichting van woningen. Ook aan elektrische apparatuur werd meer geld uitgegeven. Een hoop uitgaven werden gedaan via internet. Tijdens de lockdown werden namelijk minder winkels bezocht maar gingen de online verkopen juist omhoog. De distributiecentra kregen het daardoor steeds drukker.