Volkswagen is behoorlijk beschadigd vanwege het zogenoemde dieselschandaal. Dit schandaal is in feite de manipulatie van testgegevens van auto’s doormiddel van speciale software aan boord van auto’s te installeren. Het is nog onduidelijk wat de omvang van het schandaal precies is. Wel is duidelijk dat de autofabrikant Volkswagen doelbewust consumenten, bedrijven en testinstellingen heeft misleid als het gaat om de energiezuinigheidtesten van dieselauto’s.
Topman Martin Winterkorn
Binnen het bedrijf Volkswagen zijn verschillende mensen verantwoordelijk voor het schandaal. Of ook topman Martin Winterkorn een belangrijke rol heeft gespeeld is niet duidelijk. De aandeelhouders hebben tijdens een speciale vergadering van de raad van commissarissen aangegeven dat ze het vertrouwen in Winterkorn hebben verloren. Voor de heer Winterkorn zit er niets anders op dan opstappen. Winterkorn bood eerder al zijn excuses aan op televisie. Hij meldde in een verklaring dat hij geschokt is door de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Hij benoemde dat hij verbijsterd is dat het wantgedrag op zo’n grote schaal mogelijk was bij de Volkswagengroep. Als topman nam hij de verantwoordelijkheid op zich en besloot hij op te stappen. De topman benoemde op een persconferentie waar zijn aftreden werd toegelicht dat hij niets wist van de sjoemelpraktijken bij de laboratoriumtests.
Reactie van Technisch Werken
Het milieu is een belangrijk aspect geworden voor ondernemingen. Energiezuinigheid is zeer belangrijk voor consumenten daarnaast willen de overheden de uitstoot/ emissie van auto’s zoveel mogelijk beperken. Om dit te controleren worden speciale proeven uitgevoerd. Volkswagen heeft in een aantal van haar dieselvoertuigen speciale software geïnstalleerd waardoor de auto’s in een testomgeving gunstiger resultaten laten zien dan de werkelijkheid. Hiermee heeft ze de regels doelbewust omzeild en zijn veel klanten en bedrijven misleid.
Bovendien zijn ook overheden die zich inzetten voor milieu misleid. Niet bepaald een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De kans dat alleen Volkswagen zich met deze misleiding bezig hield is niet erg groot. Vermoedelijk zullen nu meerdere automerken aanvullende controles krijgen. Er kunnen meer merken tegen de lamp lopen. Al die misleidende systemen hebben het consumentenvertrouwen geschaad. Daarnaast krijgt het bedrijf Volkswagen een torenhoge boete en zullen ze enorme hoeveelheden auto’s in moeten nemen. Het is de vraag of dit merk deze terechte klap gaat overleven. Misschien vindt er in de autowereld wel een omslag plaats. Mensen kunnen Duitse auto’s niet meer als degelijk en betrouwbaar aanmerken en kunnen nu massaal naar andere automerken kijken. Handel blijft een kwestie van vertrouwen en emotie.