Thuiswerkers hebben in 2020 voor gemiddeld 359 euro aan kantoorproducten aangeschaft

Het afgelopen jaar hebben veel meer mensen thuis gewerkt dan normaal. Dat is niet verwonderlijk want de coronacrisis heeft er voor gezorgd dat mensen meer thuis moesten werken om besmettingen op de werkvloer te voorkomen. Niet iedereen was echter voorbereid op het thuiswerken. Dat betekent ook dat niet iedereen een geschikte thuiswerkplek heeft. Ook aan materialen die nodig zijn om thuis te werken schiet het soms tekort. Om die reden hebben veel thuiswerkende Nederlanders het afgelopen jaar behoorlijk wat inkopen gedaan. In de periode tussen maart 2020 en het einde van vorig jaar hebben mensen gemiddeld 359 euro betaald aan kantoorproducten. Men heeft vooral veel geld betaald aan computerschermen en bureaustoelen. Deze producten waren het meest populair volgens de Thuiswerk Monitor van onderzoeksbureau Multiscope.

Onderzoek naar aanschaf kantoorproducten voor thuiswerkers

In dit onderzoek kwam naar voren dat ongeveer de helft van de 3000 ondervraagden sinds het begin van de coronacrisis minimaal één kantoorproduct heeft gekocht om de thuiswerkplek comfortabeler te maken. Het totalen bedrag dat aan kantoorproducten werd besteed kwam uit op ongeveer 400 miljoen euro. Ongeveer dertig procent van deze groep heeft juist een bureaustoel of een computerscherm aangeschaft. Daarnaast heeft ongeveer 25 procent een bureau gekocht om het thuiswerken te bevorderen. Van de onderzochte groep heeft 12 procent een laptop gekocht. Verder heeft 4 procent van de thuiswerkers speciaal voor het thuiswerken een koffiezetapparaat gekocht. De meeste mensen hebben hun kantoorproducten gekocht bij IKEA, Coolblue en bol.com. Ongeveer de helft van de thuiswerkers heeft geen bijdrage ontvangen van hun werkgever voor het inrichten van hun thuiswerkplek.